چکیده:
اعتماد از راه ایجاد همکاری و همبستگی بین اعضای گروه ، موجب توسعه و ارتقای روحیـه گروهـی میشود و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازده گروه و درنهایت بر عملکرد سازمان تـاثیر مـیگـذارد. تسهیم دانش در سازمان ها به یادگیری سریع تر فردی و سازمانی منجر شده ، خلاقیت را افزایش داده و به بهبود عملکرد فردی و سازمانی منتهی میشود. بنابراین سازمان ها تسهیم دانش را تقویت و کارکنان خود را به این امر تشویق میکنند. اعتمادسازی در سازمان و شناخت ارتباط آن با تسهیم دانش به ویژه برای کسب مزیت رقابتی سازمان ها مهم است . تحقیق حاضر با هدف «شناسایی نقش اعتماد بین فردی با تسهیم دانش در ستاد مرکزی شرکت ملی گاز ایران » انجام شد. داده های مربوط به اعتمـاد و تسـهیم دانش جمع آوری و با روش همبستگی تجزیه و تحلیل شـد. یافتـه هـای تح قیـق ، همبسـتگی مثبـت و معنیدار بین اعتماد بین فردی با تسهیم دانش و مولفه های آنها را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های اصلی تحقیق به شرح زیر است : نتیجه به دست آمده از آزمون فرضیه فرعی یکم بیانگر وجود را ط ای مثبت و ع ـادار بـین اعتماد شناخ ی و سهیم دانش آشکار در سازمان مورد مطالعه است .
بنابراین رابطه بین این دو متغیر رابطه مستقیم و مثبـت است ؛ به عبارت دیگر با افزایش و یا کاهش اعتماد عاطفی در بین اعضای سازمان ، تسهیم دانش آشکار هم در بین آنان افزایش و یا کاهش پیدا میکند».
ب ـابر ین رابطـه بـین ای ن دو متغیـر را طـه مستقیم و مثبت است که می توان این گونه تفسیر کرد: «با افزا ش و یا کاهش اعتماد عاطفی در ین اعضای سازمان ، سهیم دانش نهان نیز در ین آنان افزایش و یا کاهش پیدا م کند».
بنابراین رابطه بین این دو متغیر نیـز رابطـه مستقیم و مثبت است ، در نتیجه میتوان چنین ادعا کرد: «با افزایش و یا کاهش اعتماد بـین فـردی در بین اعضای سازمان ، تسهیم دانش نیز در بین آنان افزایش و یا کاهش پیدا میکند».
هلست (٢٠٠٣) در تحقیق خود دریافت که اعتماد بین فردی بر تمایل فرد به تسهیم و استفاده از دانش افراد در سازمان مؤثر است .
٨- نتیجه گیری نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیر اعتماد بین -فردی با متغیر تسهیم دانش و مؤلفه های آنها بود.
; "The role of affect- and cognition-based trust in complex knowledge sharing"; Journal of management issues, Vol, XVII, No. 3, 2005."