چکیده:
در عرصه بسیار رقابتی بانکداری امروز توانایی جذب منابع مالی به یکی از پیشنیازهای اساسی عملکرد مؤثر و حفظ بقای بانکها تبدیل شده است. از این رو بانکها برای توسعه ظرفیت خود در این زمینه به راهبردهایی مانند توسعه بانکداری الکترونیک روی آوردهاند. پژوهش حاضر به بررسی این مسئله میپردازد که بکارگیری سامانههای گوناگون بانکداری الکترونیک چگونه و تا چه میزان میتوانند ظرفیت بانکها در جذب منابع مالی از راه تشویق مردم به سرمایهگذاری در این بانک توسعه دهند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل یکی از مشتریان یک شعبه از بانک است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هر سیزده سامانه بانکداری الکترونیکی مورد بررسی رابطه معنادار و مثبتی با توانایی بانک در جذب منابع مالی داشتهاند و در این میان سه سامانه اعلام موجودی کارت، سامانه پایا (مبادله پایاپای منابع مالی) و سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) از بیشترین ارتباط مثبت با جذب منابع مالی بانک برخوردار بودهاند.این نتایج نشان میدهند که توسعه بانکداری الکترونیکی عامل مؤثری در تشویق مردم برای سرمایهگذاری در بانک مورد بررسی به شمار میرود. بر این مبنا پیشنهادهایی کاربردی و نظری به مدیران و پژوهشگران این عرصه ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش بیانگر آن است که هر سیزده سامانه بانکداری الکترونیکی مورد بررسی رابطه معنادار و مثبتی با توانایی بانک در جـذب منـابع مـالی داشته اند و در این میان سه سامانه اعلام موجودی کارت ، سامانه پایا (مبادله پایاپای منابع مالی) و سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) از بیش ترین ارتباط مثبت با جذب منابع مالی بانک برخوردار بوده اند.
بـر ایـن اسـاس مـد مفهومی پژوهش به صورت شکل شماره ١ است : سامانه اینترنت بانک بانکداری اینترنتی سامانه اس ام اس بانک بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و فناوریهای مرتبط با آن سامانه موبایل بانک سامانه تلفن بانک بانکداری تلفنی سامانه نمابر بانک بانکداری مبتنی بر نمابر سامانه درگاه پرداخت اینترنتی بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز سامانه خدمات اینترنتی کارت بانک سامانه اعلام موجودی کارت سامانه پایا (مبادله پایاپای منابع مالی) سامانه پایانه فروش (POS) بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش سامانه پایانه شعب (Pin Pad) بانکداری مبتنی بر شعبه های الکترونیکی سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) سامانه شماره حساب بانکی ٤-١- فرضیه های پژوهش بر این اساس فرضیه های اصلی و فرعی پژوهش به شرح زیر است : فرضیه اصلی: استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک تاثیری معنادار و مثبـت بـر ظرفیـت بانک در جذب منابع مالی دارد.
این نتایج نشان میدهند کاربرد سامانه های اینترنـت بانـ ، اس ام اس بانـک ، موبایـل بانـک ، تلفن بانک ، نمابربانک ، درگاه پرداخت اینترنتی، خدمات اینترنتی کارت بانـک ، اعـلام موجـودی کارت ، پایا (مبادله پایاپای منابع مالی)، پایانه فروش (POS)، پایانه شـعب (PIN PAD) تسـویه ناخالص آنی (ساتنا) شماره حساب بانکی ایران (شبا) میتوانند ظرفیت بانـک هـا را در جـذب منابع مالی را بهبود بخشند."