چکیده:
در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجهند. بنابراین بـه منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییـرات محیطـی سـازگار سـازن و از آن جـایی کـه صاحبنظران و اندیشمندان یکی از مهم ترین عناصر تغییر در سازمان هـا را منـابع انسـانی آن مـ داننـد ، رهبری در سازمان یک عنصر کلیدی به شمار میرود. اهمیّت رهبری در این است که رهبـران افـرادی هستند که از راه نفوذ در پیروان خود به اهداف مورد نظر دست پیدا میکنند و به همین دلیـل کارکنـان ماهر و توانمند برای نیل به اهداف و آمال سازمان حایز اهمیـت انـد . از سـوی دیگـر امـروزه بـیش ز گذشته ، مزیت رقابتی یک سازمان متکی به دانش سازمان ، روش کاربرد دانش ، سرعت تطابق دانش بـا محیط در حال تغییر و سرعت دستیابی به دانش جدید اسـت . سـازمان هـایی کـه بـه سـمت یـادگیر جهت گیری کرده و به طور موثر از آموخته های خود استفاده میکنند، فرصـت کسـب منـافع بیشـتر در بهره وری، سرعت و سودآوری را به دست میآورند. با توجه به ضرورت این موضوع ، مح قان در این
پژوهش با ارائه چارچوبی مفهومی (شکل ١) به بررسی تـا ثیر رهبـری تحـول آفـرین بـر توانمندسـازی کارکنان دانشگاه سمنان پرداخته اند.
پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات ، توصـیفی و از نـوع همبسـتگی است . داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیـع آن بـین ١٣٠ نفـر از ک ارکنـان دانشـگاه گردآوری شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است .
نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحوّل آفرین بر یادگیریگرایی و توانمندسازی تاثیری مسـتقیم و مثبت دارد و فرضیه تاثیر یادگیری گرایی بر توانمندسازی نیز رد شده است . همچنین نتایج نشان دادند که متغیرهای رهبری تحوّل آفرین و یادگیریگرایی روی هم رفتـه توانسـته انـد ٦١ درصـد از تغییـرات توانمندسازی را توضیح دهند.
خلاصه ماشینی:
"از این رو محققان سبک رهبری تحول آفرین را به عنوان یکی از متغیرهای اصـلی مـدل پـژوهش فعلی در نظر گرفته اند(شکل ١) و از آن جایی کـه اثربخشـی یـک سـازمان مسـتلزم سـاختار مناسب و کارکنان شایسته با موقعیت کاری مناسب است ، نیروی انسـانی مهـم تـرین درونـداد سازمان محسوب میشود[٦،صص ١٤٣-١٦٧] .
محققان در این پژوهش تأثیر رهبری تحـو ل آفـرین بـر توانمندسـازی کارکنـان دانشـگاه سمنان با ملاحظه نقش یادگیریگرایی را مورد بررسی قـرار داد نـد تـا بـه سـؤال هـای اصـلی پژوهش پاسخ دهند: که آیا رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان تأثیر دارد؟ میزان ایـن تأثیر چه قدر است ؟ و آیا یادگیری گرایی رابطه میان رهبـری تحـو ل آفـرین و توانمندسـازی را میانجی گری میکند؟ ٢- مروری بر ادبیات موضوع ٢-١- رهبری تحول آفرین اهمیت هدایت به حدی است که برخی از صاحبنظران علم مدیریت ، موفقیت هـر مـدیر را در گرو توان او در هدایت نیروی انسانی میدانند.
یافته های البولوشی و حسین (٢٠٠٨) از این قضیه حمایت میکند کـه وقتـی از رهبری تحول آفرین استفاده میشود، اعضای گروه به این باور میرسند که رهبران بـه آنهـا توجـه میکنند و آنها را به طور صرف ابزاری برای رسیدن به هدف نمیدانند."