چکیده:
در این تحقیق هفت عامل اصلی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری شناسایی شده است. که عبارتند از: 1- تدوین هدف و سیاستهای گردشگری 2- عوامل حقوقی و سیاسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 3- عوامل مربوط به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان 4- عوامل مربوط به تخصص و مهارت مجریان 5- عوامل مربوط به بازیگران سیاستهای گردشگری 6- عوامل مربوط به نظام اداری و بوروکراسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 7- عوامل مربوط به منابع و ابزارهای اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری. همچنین مؤلفههای هر کدام از موارد فوق مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته، که در مدل ارائه شده است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی محسوب میشود و از نظر روش جزء تحقیقات پیمایشی میباشد. جهت مشخص نمودن عوامل اثر گذار بر اجرای سیاستهای گردشگری از 4 دور دلفی استفاده شده است. تعداد اعضای گروه دلفی 30 نفر میباشد. جهت سنجش اثرگذاری هر یک از متغیرها بر اجرای سیاستهای گردشگری از آزمون تحلیل عاملی در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که هفت عامل فوق و زیرمجموعههای آن بر اجرای سیاستهای گردشگری اثر مثبتی دارند.
This paper is mainly focused on identification of the factors that influence the implementation of the tourism policies، which is inherently a complicated issue. This study is considered a fundamental research and applies survey method. The study proposed a model aimed at explaining the implementation of tourism policies. Consequently، seven major factors were identified as influencing it. These factors consist of: 1- identification of the objectives and policies of tourism 2- institutional and political factors influencing the implementation of the tourism policies 3- behavioral and personality traits of the executors 4- expertise of the executors 5- tourism policies actors 6- official and bureaucratic system influencing the complementation of the tourism policies 7- resources and tools influencing the implementation of the tourism policies. Furthermore، the indicators of the enumerated factors were analyzed and presented in the model. To identify components of the models، four rounds of Delphi method were used. Next، T-test and factor analysis were respectively operated to assess the impact of each variable and to check the validation of the model. All the required statistical analyses in this study were carried out using the Lisrel software. Results confirm that that the seven mentioned factors and their subcategories، positively impact the operation of tourism policies.
خلاصه ماشینی:
"این هفت عامل شامل نقص برنامه ریزی تدوین شده ، ناکافی بودن تبحر و تجربیات برنامه ریز، پیش - بینی نادرست برنامه ریز از آینده ، عدم بهره گیری برنامه ریز از تجربه های عملی ، سوء برداشت برنامه ریزان و سیاست گذاران ، اختلاف نظر مجریان و برنامه ریز، مشکلات ناشی از عدم تعادل بین توسعه مناطق چین و سرمایه گذاری بخش خصوصی است (کووان ،٢٠٠٦: 1.
آنها در پژوهش خود نقش گروه های ذینفع و ماهیت توسعه سیاست ها گردشگری را در یک چارچوب نظری تجزیه و تحلیل نموده اند، نتایج تحقیق آنها گویای روابط متقابل بین گروه ذی نفع و بازیگران گردشگری و دولت و سازوکارهای استفاده شده توسط آنها برای تاثیر گذاشتن بر توسعه سیاسی است (دانکن و کلار، ٢٠١٠: ٢١١).
در کشور پژوهشی پیرامون مدل اجرای سیاست های گردشگری انجام نشده است و تحقیقات دیگر محققان خارجی نیز با شرایط کشور در حوزه گردشگری فاصله دارد، در این تحقیق سعی شده است با بهره گیری از مطالعات داخلی و خارجی مدلی ارائه شود که با شرایط صنعت گردشگری در کشور سازگاری داشته باشد.
491 منبع : یافته های تحقیق در این پژوهش به منظور بررسی تعاملات بین مؤلفه های مدل بومی اجرای سیاست های گردشگری کشور با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به بررسی رابطه بین مؤلفه ها نیز بررسی شده است .
Factors affecting tourism policy implementation: A conceptual framework and a case study in China, Tourism Management, 36(3): 221-233 Yasarata, M."