چکیده:
هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان دانشگاه اراک بر اساس مدل سروکوال بوده است . جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اراک در چهار دانشکده : ادبیات و علوم انسانی ، فنی و مهندسی ، علوم پایه و کشاورزی تشکیل داده است که مشتمل بر ٦٦٤٤ نفر بوده است ، برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد که در پایان تعداد ٤٥٣ نفر مورد تحلیل قرار گرفت . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد سروکوال بوده که روایی و پایایی آن در تحقیقات قبلی به اثبات رسیده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (درصد، میانگین ، نمودار، انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی (تی تک نمونه ، تحلیل واریانس یکراهه ، تعقیبی شفه ) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد کیفیت خدمات آموزشی در هر ٥ بعد منفی است به گونه ای که بیشترین میانگین شکاف در بعد ملموسات برابر با (٨.٩٥٨-)، و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد اطمینان (١.٩٣٣-) بود، همچنین نتایج نشان داد که بین ادراک دانشجویان ٤ دانشکده از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی بین انتظار دانشجویان ٤ دانشکده از کیفیت خدمات آموزشی تفاوت معنی داری وجود دارد و میانگین انتظار از کیفیت خدمات آموزشی در بین دانشجویان رشته های فنی و مهندسی کمتر از دیگر دانشکده های مورد مطالعه و انتظار دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی بیشتر از سایر دانشکده ها در این پژوهش بوده است .
خلاصه ماشینی:
"به بیان دیگر مدل سروکوال شکاف بین انتظارات(چگونه باید باشد) و ادراکات (چگونه است) مشتریان را از خدماتی که بوسیله سازمان به آنها ارائه می شود، تعیین می کند(کوک 13 ،2000؛ هیاس 14 ،1997 و پاراسورامان و زیتامل و بری،1991)نمره منفی شکاف Karydis Komboli-Kodovazeniti Hatzigeorgiou Panis Speller Van Duong Binns Lee Hip grave Parasuraman Zeithaml Berry Kook Hayes نشان می دهد که ادراک کمتر از انتظار است و مشتریان از خدمات راضی نیستند.
Analysis of educational service Quality from viewpoints of Health &Paramedical students in Qazvin University of Medical Science."