چکیده:
با توجه به هدف مقاله که طراحی الگوی پیاده سازی کارآمد نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی می باشد، ابتدا ابعاد مفهوم پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد(با رویکرد سیستمی که در نوع خود اولین و جامع ترین تحقیق در موضوع مورد اشاره می باشد) از طریق مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و تحلیل تم استخراج گردید. سپس با استفاده از روش دلفی و بهره گیری از نظرات خبرگان، اعتبارسنجی چارچوب اولیه انجام و نهایتا در قالب پرسشنامه تنظیم گردید. در مرحله بعد با استفاده از روش سرشماری پرسشنامهای برای400 نفر از مدیران، متولیان و رابطین نظام مدیریت عملکرد در حوزه ستادی بانکها و شرکتهای خدمات پرداخت که از تجربه پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد برخوردار بودند، توزیع و بمنظور آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدل سازی معادلات ساختاری(نرم افزار آموس) بصورت کمی آزمون شد. بر اساس نتایج؛ الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد در سازمان های خدماتی در قالب 5 بعد، 22 مولفه و 89 شاخص شناسایی و طراحی گردید، که در میان ابعاد پژوهش، عوامل بسترساز درون سازمانی بیشترین نقش را در تعریف و تبیین پیاده سازی کارآمد نظام مدیریت داشتند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج ؛ الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد در سازمان های خدماتی در قالب ٥بعد، ٢٢ مولفه و ٨٩شاخص شناسایی و طراحی گردید، که در میان ابعاد پژوهش ، عوامل بسترساز درون سازمانی بیشترین نقش را در تعریف و تبیین پیاده سازی کارآمد نظام مدیریت داشتند.
از طرف دیگر نبود یک الگوی موفق از پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد در سطح سازمانهای خدماتی کشور، در کنار تجربه شکست های مکرر از استقرار این نظام در سایر سازمانها، خود نشان دهنده مساله ای است که نیازمند مطالعه و بررسی ویژه ای می باشد.
بطور خلاصه در تحقیق حاضر بمنظور شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی موفقیت آمیز نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی و طراحی الگوی کارآمد آن ، در مرحله اول ابتدا ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مفهوم پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد از طریق مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه های عمیق و اکتشافی با استفاده از تحلیل محتوا جهت بررسی و تحلیل متن مصاحبه ها و کدگذاری مفاهیم موجود در مصاحبه ها و نیز فیش برداری متون استخراج گردید.
سپس براساس متغیرهای شناسایی شده از بخش دلفی، پرسشنامه ای محقق ساخته جهت تعیین اعتبارو سنجش مدل طراحی و برای ٤٠٠ نفر از مدیران و متولیان نظام مدیریت عملکرد در حوزه ستادی بانک ها و شرکت های خدمات پرداخت الکترونیک ارسال گردید و سپس به منظور آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد تا در نهایت الگوی پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد، در ٥بعد، ٢٢ مولفه و ٨٩ شاخص تبیین گردید.