چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش مکانیزم های یادگیری سازمانی در رفتار اشتراک دانش معلمان در سال تحصیلی 93-1392 اجراء شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه معلمان مدارس دوره اول متوسطه شهرستان اردبیل (ناحیه 1 و 2) است که با استفاده از فرمول کوکران 250 معلم به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه به ترتیب مکانیسم های یادگیری سازمانی آرمسترانگ و فولی و رفتار اشتراک دانش بر گرفته از پژوهش مجید که پایایی آنها به ترتیب 79/0 و 86/0 می باشد استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آماری T تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد وضعیت مکانیزم های یادگیری سازمانی، رفتار اشتراک دانش در مدارس دوره اول متوسطه شهرستان اردبیل با میانگین متوسط به بالا است. همبستگی حاصل از فرضیههای تحقیق نیز نشان داد بین ابعاد مکانیزم های یادگیری سازمانی با رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان ابعاد مکانیزمهای یادگیری سازمانی، به ترتیب تعیین نیازهای رشد و یادگیری و تأمین آن پیش بینی کننده مناسبی برای رفتار اشتراک دانش معلمان است.
خلاصه ماشینی:
در ادبیات مدیریت یادگیری آنچه تاکید شده است یادگیری سازمانی مهم ترین راه بهبود مدیریت دانش و عملکرد دردرازمدت بوده است و سازمانی که از قابلیت رشدهاو تعهدو 1-Organizational Learning Mechanisms(OLMs) 2- Armstrong & Foley 3-Knowledge Management 4- Manner of Sharing Knowledge ظرفیت یادگیری افراد درتمامی سطوح سازمان به نحو احسن بهره برداری کند سازمان کارآمد محسوب شده است (بیک زاده ، فردی آذر وفتحی بنابی، ١٣٨٩: ٤٩).
براین اساس ، نقش مدیریت دانش در سازمان ها (با هدف تسهیم دانش )به یک مسئله ی مهم دربرنامه ریزی هاوتصمیم گیری های استراتژیک وتاکتیکی، یادگیری پویا، حل مسئله وتحقق بخشیدن پتانسیل کامل دارائی های سازمان تبدیل شده است Anantatmula & Kanungo, 2010: 11; Salo, 2009: 95; Gan, Ryan & ) ٢٠٠٢ ,Karsten &Okunoye ;١ :٢٠٠٦ ,Gururajan).
به طوری که ، سطح فردی و گروهی اشتراک دانش در جهت تکمیل سطح سازمانی قرار میگیرد که در این ارتباط یعنی رسیدن به رفتار اشتراک دانش ، مشوق هاو زیرساخت هایی در سازمان ها بایستی مدنظر گرفته شود که زیرساخت مهم برای این رفتار، بر اساس تحقیقات (٢٠٠٣ ,Foley &Armstrong )،مکانیسم های یادگیری سازمانی هستند که در بالا بدان اشاره گردید.
از این رو،این پژوهش نیز، برای پاسخگویی به این پرسش که آیا بین مکانیزم های یادگیری سازمانی در مدارس بارفتار اشتراک دانش معلمان رابطه وجود دارد؟ انجام شده است .
1- Jimenez & Valle 2- Morales & et al (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه اصلی : مکانیزم های یادگیری سازمانی بررفتار اشتراک دانش معلمان تأثیر معنی داری دارد.