چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت دریادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان یکی از واحدهای دانشگاهی استان مازندران، در سال تحصیلی 1392 میباشد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و تأیید شد. پایایی آن با اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونهای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ برابر با 0/84 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که سه عامل شبکه و پشتیبانی، فرهنگ و سیاست سازمانی بر موفقیت در یادگیری الکترونیکی تأثیرگذار میباشند و نتایج آزمون t نیز نشان داد که وضعیت متغیرهای فرهنگ، سیاست سازمانی و شبکه و پشتیبانی در واحد دانشگاهی مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
"یادگیری الکترونیکی بـه عنـوان رویکـردی تـازه در ارایـه محـیط یـادگیری مجهـز، تعـاملی و یادگیرنـده محـور بـرای هـرکس ، در هـر جـا و هـر زمـان بـا بـه کـارگیری منـابع و مشخصـه هـای فن آوریهای مختلف دیجیتالی و هم سو با شکل های دیگر محیط های آموزشی برای ایجاد نظامی آزاد، منعطف و توزیع شده در آموزش تعریـف مـیشـود (٢٠١٠ ,Montazer &Darab ).
Samadi et al) بـا مطالعه تطبیقی مدل هـای مطـرح در زمینـه موفقیـت نظـام یـادگیری الکترونیکـی؛ دریافتنـد عوامـل مختلفی، بنا به شرایط و مقتضیات ، بـه عنـوان عوامـل کلیـدی موفقیـت نظـام یـادگیری الکترونیکـی مطرح شده اند و در پایان بر اسـاس نتـایج حاصـل از ایـن مطالعـه تطبیقـی عوامـل کلیـدی مـؤثر بـر موفقیت نظام یادگیری الکترونیکی را مطرح مینمایند که عبارتند از: یادگیرنـده ، مـدرس ، طراحـی آموزشی، خدمات پشتیبانی، زیرساخت فن آوری، نظام مدیریت منابع مالی، سیاست های آموزشـی، قوانین و مقررات آموزشی و استانداردها.
Rezaei et al) نیز سه عامل سیاسـت ، فرهنـگ و پشـتیبانی را در مدیریت تغییر تدریس و یادگیری در دانشگاه ها برای پذیرش منابع یادگیری به کمـک رایانـه مهـم دانسته است ؛ و نقوی(٢٠٠٧ ,Naghavi) مهم تـرین عامـل تمایـل اسـتادان در اسـتفاده از یـادگیری الکترونیکی را احساس مفید بودن و خودکامیابی و در دانشجویان عواملی نظیر اسـتقلال ، راهنمـایی استادان و آموزش چندرسانه ای دانسته اند، که با یافته های این پـژوهش در یـک راسـتا اسـت ."