چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی و بررسی میزان اهمیت و اولویت هر یک از معیارها بر کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه یزد و ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد و به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه جهت رتبه بندی و سطح بندی معیارهای موثر بر کیفیت خدمات آموزشی استفاده شد. در این پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده و ادبیات تحقیق 23 عامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی شناسایی شدند. عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از تکنیک ویکور فازی رتبه بندی و سپس مهم ترین عوامل با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM) سطح بندی شدند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عوامل «تدوین برنامه ریزی استراتژیک آموزشی،تامین منابع مالی دوره های آموزشی و استفاده از مدرسان باتجربه» اساسی ترین عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی می باشد که باید در وهله اول بر آن ها تاکید شود.
The aim of this study is to identify effective factors which optimize qualities of educational services and to analyze the importance and priority of each factor in educational services of institutions and universities. The population from which the sample of the study is selected includes Yazd University students. Data collection is done through two questionnaires which ranking and categorizing effective factors on the quality of educational services are determined. In this study، based on the related literature review and empirical studies، 23 effective factors which optimize qualities of educational services are identified. The ranking of the identified factors on optimization of educational services is carried out using fuzzy VIKOR technique; thereafter، the most important factors are ranked based on their priority and significance utilizing interpretive structural modeling (ISM). The results of this study show that the most basic effective factors on optimization of educational services are strategic educational planning، providing financial resources for educational courses، and recruiting experienced instructors. These factors should be emphasized in initial steps of identification and ranking.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش خود از پرسشنامه برای اندازهگیری نقش رهبری و Yildiz & Kara Trivellas & Dargenidou کیفیت در خدمات و فرآیندهای داخلی استفاده کردند.
جدول4: عوامل با اولویت بالاتر رتبه عوامل 1 استفاده از مدرسان با تجربه 2 به روز بودن مدرسان در مباحث آموزشی خود 3 تبیین دقیق استراتژی های تدریس و یادگیری برای مشارکت کنندگان در دوره ها 4 ایجاد نوآوری در آموزش با بهره گیری از دانش / تجربه فنی وحوزه تخصصی اساتید 5 توسعه مهارت نرم افزاری 6 تدوین برنامه ریزی استراتژیک آموزش 7 مهارت عملی مورد نیازبرای اشتغال 8 تامین منابع مالی دوره های آموزشی مدلسازی ساختاری تفسیری مدلسازی ساختاری تفسیری یکی از روشهای طراحی سیستمها، بهویژه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی است که با بهرهبرداری از ریاضیات، رایانه و نیز مشارکت متخصصان، سیستمهای بزرگ و پیچیده را طراحی میکند.
نتایج نشان داد که عوامل "استفاده از مدرسان باتجربه"، "بهروز بودن مدرسان در مباحث آموزشی خود"، "تبیین دقیق استراتژیهای تدریس و یادگیری برای مشارکتکنندگان در دورههای آموزشی"، "ایجاد نوآوری در آموزش با بهرهگیری از دانش / تجربه فنی و حوزه تخصصی اساتید"، "توسعه مهارت نرمافزاری"، "تدوین برنامهریزی استراتژیک آموزش"، "مهارت عملی موردنیاز برای اشتغال"، "تأمین منابع مالی دورههای آموزشی"، به ترتیب از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند.
و نیز با توجه به اینکه تحقیق حاضر در دانشگاه یزد انجامشده است، مسئولان دیگر واحدهای آموزشی جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی مؤسسات خود این عوامل را موردبررسی قرار دهند و تأثیر آن را بررسی کنند و هم چنین از سایر روشهای تصمیمگیری چندمعیاره نظیرTOPSIS فازی جهت رتبهبندی عوامل استفاده شود."