چکیده:
توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فن آوری های نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخش های مختلف تجارت گردشگری روش های متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهره گیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وب کیوسک های اطلاع رسانی با قابلیت ارائه اطلاعات، ارتقاء، تعامل، تراکنش و روابط هوشمند با کاربران، اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران می گذارد. این مقاله توزیع فضایی- مکانی محل استقرار این وب کیوسک ها را با تاکید بر عوامل شناسایی شده و چگونگی بهینه گزینی آن را مورد بررسی و آزمون قرار داده است.
روش تحقیق در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. داده های مورد استفاده از طریق مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه (طیف لیکرت پنج گزینه ای) و مصاحبه بدست آمده است. در روش پیمایشی یا میدانی در شهر مورد مطالعه پارامترهای مکانیابی و استقرار وب کیوسک های اطلاع رسانی شناسایی شدند و تحت یک پرسشنامه طراحی گردید. داده ها پس ازجمع آوری اطلاعات وپردازش آنها درمحیط نرم افزاری SPSS15 تحلیل و به تبیین موضوع منجر گردید. با استفاده از تکنیک AHP و بهره گیری از محیط GIS تحلیل ها نشان داد در شهر اصفهان مکان های مهمی همچون میدان امام خمینی، فرودگاه، مرکز خرید سیتی سنتر، ترمینال کاوه مهمترین مکانهای استقرار وب کیوسک های اطلاع رسانی می باشند.
Advances in technology and the growth in essential requirements of tourists have caused the emergence of different parts of tourism business to respond tourists’ needs in receiving a variable range of information. This research has evaluated the spatial distribution of the web kiosks with an emphasis on the identified factors and the ways to optimize them. Web Information Kiosk provides tourists with useful information having the ability to provide information، promote، transact and interact، and intelligent relations with users. Large cities have essential needs for informing tourists by installing kiosks around the city. Hence، identifying potential sites suitable for installing and operating is a necessity. The method of this study is descriptive. The main data were gathered from a field study، by questionnaires and interviews; and other information has been obtained through the library research. In the field study، in first interview and by collecting information about the location parameters the، factors were identified and a questionnaire was designed. After collecting data and processing them by SPSS software، the AHP technique and the GIS were applied for environment analysis. The findings showed that the important the locations of the city such as Imam Khomeini square، the Airport، City Center and Kaveh terminal are the best places for installing information kiosks.
خلاصه ماشینی:
از این رو دریافت اطلاعات با توجه به ابزارهای موجود و پبشرفت تکنولوژی متفاوت است و همچنین برای استفاده از یک سبستم عمومی و فراگیر باید از مکانهای اطلاع رسانی بهره گرفت و لازمتر اینکه این سپستمها در کجا مستقر شوند تا هم بیشتر به اطلاعرسانی کمک کنند و هم بهتر خدمات ارائه نمایند, اهداف تحقیق اهداف کلی این تحقبق تعیین مکانهایی جهت استقرار سامانه اطلاعرسانی با عنوان وب کیوسک میباشد که با توجه به بر خی متغیرها و شرایط ویژه میتواند در مقصدهای گردشگری شکل گیرد و از این رو بهعنوان موردی شهر اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته است.
اهداف جزئی آبن تحقیق نیز عبارتاند از شناخت متغیرهای استقرار و اولوبتبندی آنها جهت مکانیابی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی میباشد تا ضمن آن بتوان با استفاده از روش ۸۲7۳ با ارزیابی چند متغیره بهترین مکان برای استقرار این ابزار اطلاعرسانی با تأکید بر عوامل و متغیرهای شناسایی شده مشخص گردد.
در روش پبمایشی با میدانی در شهر مورد مطالعه ابتدا با مصاحبه حضوری در خحصوص پارامترهای مکانیایی و استقرار وب کپوسککهای اطلاعرسانی: سایر عوامل شناسایی شدند و حهت جمع آوری دادهها ادا از طریق پرسشنامه و سپس نا تحلیل سلسله مراتبی و استما ده از دادههای جغرافیایی» مکانیایی صوزث گرفت, جامعه آماری جامعه آماری انتخاب شده در بخش پرسشنامهی این پژوهش» کلبه متخصصان گردشگری؛ در دسترس در شهر اصفهان بودند در این میان از مسافران و گردشگران در سطح شهر که تباز به اطلاعاث را لمس کرده بودند نیز استفاده شده است.