چکیده:
کلید موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سـایر سازمانها می شود، سرمایه انسانی دانش مدار است . یکی از مهم ترین عوامل در اداره شایسته این سرمایه ارزشمند، عامل رضایت شغلی است . در این پژوهش ، محقق به دنبال آن است تا عوامل موثر بر رضـایت شـغلی کارکنـان شـرکت مـواد غذایی کاله را در دو گروه مختلف - کارکنان بازاریابی و کارکنان سایر قسـمت هـا- شناسـایی و مـورد مقایسه قرار دهد. به این منظور از یک الگوی ترکیبی با ابعاد متنوع و براساس نظر اندیشمندان مختلـف در حوزه مسائل رفتاری و رضایت شغلی استفاده شـده اسـت . بـرای جمـع آوری دادههـای مربـوط بـه متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحقیق حاضر براساس نتیجـه ، کـاربردی؛ بـراسـاس هدف، توصیفی ؛ براساس نوع داده، کمی - کیفی و براساس نقش محقق مستقل از فرایند تحقیق است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شاخص های شش گانه موثر بر رضایت شغلی دانشگران در بخش فروش بیانگر این موضوع اسـت که سه شاخص حقوق و دستمزد، نظام ترفیع ، ارتقا و امکانـات رفـاهی وضـعیت بـه نسـبت نـامطلوبی دارند، اما شاخص های ماهیت شغل ، سرپرستی و ارتبـاط بـا همکـاران از وضـعیت بـه نسـبت مطلـوبی برخوردار است و تحلیل نتایج مقایسه کارکنان فروش و بازاریابی با کارکنان سایر بخش ها بیـانگر ایـن است که هیچ گونه تفاوت معناداری میان واحدها در شش شاخص مورد تحقیق در دو دسته از کارکنان وجود ندارد. هم چنین تحقیق حاضر به لحاظ نتیجه کاربردی از نظر شیوه جمع آوری دادههـا کمـی و از لحاظ هدف توصیفی می باشد.
خلاصه ماشینی:
com شاخص های شش گانه مؤثر بر رضایت شغلی دانشگران در بخش فروش بیانگر این موضوع اسـت که سه شاخص حقوق و دستمزد، نظام ترفیع ، ارتقا و امکانـات رفـاهی وضـعیت بـه نسـبت نـامطلوبی دارند، اما شاخص های ماهیت شغل ، سرپرستی و ارتبـاط بـا همکـاران از وضـعیت بـه نسـبت مطلـوبی برخوردار است و تحلیل نتایج مقایسه کارکنان فروش و بازاریابی با کارکنان سایر بخش ها بیـانگر ایـن است که هیچ گونه تفاوت معناداری میان واحدها در شش شاخص مورد تحقیق در دو دسته از کارکنان وجود ندارد.
از این رو در تحقیق حاضر هدف آن است کـه عوامـل مـوثر بـر رضـایت شغلی کارکنان دانشی واحد بستنی کاله در گروههای مختلـف کارکنـان (فـروش، تولیـد، مـالی ،اداری، پشتیبانی ) شناسایی شده، میزان اهمیت یا شدت اثر آنها در هر گروه مشـخص شـده و با هم مقایسه شوند.
با توجه به موارد فوق، ضرورت توجه به بحـث رضـایت شـغلی در سـازمانهـا واضـح و آشکار است و با به کارگیری نیروهای دانشی در سازمانها بحث انگیزش و رضایت شغلی ایـن قشر کارکنان از اهمیت بیش تری برخوردار می شود که الگوهای سنتی و با دیدگاه محدود قابـل به توصیف و ارزیابی همه جنبه های این عامل نمی باشند.
جدول١ عوامل مؤثر بر رضایت شغلی دانش گران و تئوریها و مقیاسهای موکد آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٤-١- الگوی مفهومی تحقیق همان طور که در شکل ١ مشاهده می شـود متغیرهـای ماهیـت شـغل ، حقـوق و مزایـا، شـرایط مناسب کاری، روابط با همکاران، فرصت های رشد وارتقا و سرپرستی بیش تـرین تأکیـد را بـه خود اختصاص داده و به عنوان متغیر تأثیرگذار بر نیروی کار دانشی مورد مداقه مـی باشـد.