چکیده:
بر اساس یافتههای پژوهشها، مدیران برای پرورش شایستگیها و بهبود عملکرد خود بیشتر شیوههای یادگیری غیررسمی را بهکار میگیرند. اما این دغدغه تا کنون در محیط کسبوکار ایران پژوهش نشده است. لذا، هدف از انجامدادن این پژوهش شناسایی روشهای یادگیری غیررسمی مدیران منابع انسانی است. به این منظور، با بهکارگیری رویکرد روایتی و ابزار مصاحبههای واقعهمحور، تجربههای ده نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیادهسازی یکی از سیستمهای منابع انسانی شناسایی شده است. پس از کدگذاری سهمرحلهای، در مجموع هفت مقوله و 21 روش یادگیری برای مدیران منابع انسانی سازمانهای بزرگ شناسایی شد. به منظور اولویتبندی روشهای یادگیری مدیران منابع انسانی 301 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد روشهای یادگیری از طریق تعامل با مشاوران، کارشناسان و مدیران منابع انسانی، یادگیری از طریق گفتوگو با مشاور- معلم باتجربه و یادگیری از طریق مطالعة کتابها، مقالات و منابع علمی و یادگیری از شکستهای کاری چهار روش یادگیری غیررسمی با اولویت بالاتر در بین مدیران منابع انسانی بوده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، پرسش پژوهشی این پژوهش بـه ایـن شـرح اسـت : روش هـای یـادگیری غیررسـمی مدیران منابع انسانی کدامند و اولویت آن ها چگونه است ؟ برای پاسخ به این پرسش ، ابتـدا پیشـینه پژوهش در زمینه یادگیری غیررسمی مدیران مرور شده ، سپس ، داده های باید از طریق مصاحبه های عمیق ساختاریافته گردآوری و بـا شـیوة کدگـذاری تحلیـل شـد.
یافته های پژوهش شناسایی روش های یادگیری مدیران منابع انسانی بررسی ویژگیهای جامعه آماری در بخش کیفی نشان داد این حداقل تحصیلات دانشگاهی نمونـه کارشناسی ارشد است و حداقل سه سال تجربه کاری مرتبط با یکی از سیستم هـای منـابع انسـانی (کانون ارزیابی، مدیریت عملکرد، جذب و استخدام ، حقوق و دسـتمزد و پـرورش مـدیر) دارنـد.
در شکل ٢ چارچوب روش های یادگیری مدیران منابع انسانی نشان داده شده است .
در پژوهش های پیشین ، روش های یادگیری از طریق آزمون و خطا ( ,Clus ;٢٠١٢ ,Kim &Jeon ٢٠١٠)، یادگیری از شکست های کاری (٢٠١١ ,Eraut)، یادگیری از طریق مطالعه کتـاب هـا و منـابع مرتبط با حـوزة کـاری (٢٠٠٩ ,Dunn ;٢٠١٠ ,Alonderiene)، یـادگیری از طریـق جسـت وجـو در اینترنت (٢٠٠٨ ,Viitala &Suutari ;٢٠١٠ ,Pannoni)، یادگیری از طریق الگوبرداری از تجربه هـای شرکت هـای موفـق (٢٠٠٥ ,Chen ;٢٠٠٩ ,Dunn)، یـادگیری از طریـق مشـارکت در همـایش هـا و دوره های آموزشی (٢٠١٢ ,Hillier &Cunningham )، یادگیری از طریق بررسی مسائل و مشـکلات کاری در حلقه های علمی (١٩٩٨ ,Cacioppe ;٢٠١١ ,Pannoni) و یادگیری از طریق حل چالش های کاری (٢٠١٠ ,Alonderiene ;٢٠١١ ,Eraut) در میان مدیران سازمان ها به طور عمومی شناسایی شـده است .