چکیده:
ارزیابی عناصر مختلف گردشگری در مقاصد مختلفبه امری ضروری مبدل شده است، درنتیجه ارزیابی این عناصر باعث تخصیص بهینه منابع به برنامه های توسعه ایمیشود، گردشگری روستایی یکی از نیروهای اصلی درزمینه بهبود و رشد اقتصادیروستاها محسوب میشود. در چنین شرایطی، ارزیابی زنجیره تامین گردشگری روستاییبهمثابه یکی از مهمترین استراتژیها برای توسعه یکروستا مطرح میشود. ارزیابی زنجیره تامین گردشگری به این موضوع میپردازد که چگونه یک محصول گردشگری تولیدمیشود و چه هنگام و از چه طریقی بهدستگردشگران می رسد و بازخورد آن چیست .ب اوجود اهمیت غیرقابل رد این موضوع مطالعه در حوزه زنجیره تامین گردشگری وارزیابی عملکرد آن در ایران هنوز صورت نگرفته است. مطالعه حاضر به ارزیابی زنجیرهتامین گردشگری روستایی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها 5 می پردازد . اینپژوهشدر روستای مصر، در سال 1394 با هدفارزیابی زنجیره تامین گردشگری و ارائهراهکارهایی جهتبهبود و ارتقای آن انجام شده است. نتایج نشان داد در روستای مصرپنج عامل حمل ونقل، اطلاعات بازدیدکننده، اقامت، زیرساخت ها و جاذبه ها دارایعملکرد مناسب و سه عامل خدمات پذیرایی، تفریح و سرگرمی و امکانات خرید عملکردنامناسبی در زنجیره تامین گردشگری روستای مصر دارند.
Evaluation of different parts of tourism will cause the optimized resource allocation of development plans and strategies، thereupon evaluating these parts has become essential in various destinations. Rural tourism consider as one of the main forces of developing and welfare of rural economies. In such term، rural tourism supply chain evaluation is regarded as one of the major strategies for developing the rural area. Tourism supply chain evaluation states that how a tourism product is manufactured and when and how will perform in tourists and which outcome it will cause. Despite the undeniable importance of this issue، there has not been any study devoted to tourism supply chain and investigating its performance. This study will evaluate rural tourism supply chain with Data Envelopment Analysis (DEA) in Mesr village، Iran، in 2015 and will offer solutions in way of improvement and enrichment of its performance. The results indicate that five factors of transportation، visitor information، accommodation، infrastructures and attractions function properly and catering services، Entertainment and shopping facilities have inappropriate functions in Mesr tourism supply chain.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این موضوع یکی از مهمترین عناصر کلیدی موفقیت در صنعت گردشگری توجه به مدیریت زنجیره تأمین در برنامه ریزی گردشگری است که هماهنگی و شناسایی عواملی که باعث ایجاد هماهنگی و یا عدم هماهنگی در زنجیره ها می شود به مقاصد برای جلوگیری از رانش استراتژیک و دستیابی به مزیت رقابتی بیشتر از رقبا کمک میکند دایر و همکاران (۲۰۰۹) چراکه مدیریت زنجیره تأمین بیشترین تأثیر را بر عملکرد ،مالی کیفیت خدمات ارتباطات و رضایت گردشگر میتواند داشته باشد (فانتازی (۲۰۱۰) جدول شماره (۱)، نشان می دهد که تحقیقات بسیاری تمرکز بر مدیریت زنجیره تأمین گردشگری به عنوان راهکاری به منظور افزایش رضایت گردشگری پایداری محیط زیست افزایش مزیت رقابتی هماهنگی در عرضه کنندگان خدمات گردشگری و...