چکیده:
در سالهای اخیر نگرانی مسئولان دانشگاهها دربارة مدیریت عملکرد افزایش یافته است. در دنیای پیچیده و پررقابت کنونی، موفقیت دانشگاهها بدون استراتژیهای مناسب و روشهایی برای ارزیابی میزان دستیابی به آنها امکانپذیر نیست. مدل ارزیابی متوازن با تأکید بر استراتژیهای سازمان و تعیین اهداف و سنجههای کلیدی و ایجاد توازن بین آنها، سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین سنجههای کلیدی ارزیابی عملکرد، مربوط به منظر یادگیری و رشد در دانشگاه است. جامعة آماری این پژوهش مدیران، کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) بودند که نمونهای براساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و ابزار شیوة گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه است. همچنین، بهمنظور بررسی راهبردها با مدل ارزیابی متوازن، آزمون میانگین یک جامعهو بهمنظور رتبهبندی سنجهها، آزمون فریدمن بهکار گرفته شد. در نهایت، سنجههای مناسب در منظر یادگیری و رشد، برای دانشگاه استخراج، و نقشة استراتژی و کارت ارزیابی متوازن در این منظر ترسیم شد.
خلاصه ماشینی:
تعیین شاخص های مدل ارزیابی متوازن در دانشگاه های دولتی مورد مطالعه : دانشگاه الزهرا (س ) (با تأکید بر منظر یادگیری و رشد) رضوان حجازی ١، علی رحمانی ٢، آرزو مصلینژاد٣ ١.
هدف اصلی این پژوهش ، تعیین سنجه های کلیدی ارزیابی عملکرد، مربوط به منظر یادگیری و رشد در دانشگاه است .
هدف اصلی این تحقیق تعیین سنجه های کلیدی ارزیابی عملکرد، مربوط بـه منظـر یـادگیری و رشد از مدل ارزیابی متوازن ، در دانشگاه های دولتی است .
در ایـن زمینـه مـدل ارزیابی متوازن یکی از رویکردهایی است که برای آسـیب شناسـی و ارزیـابی عملکـرد مؤسسـات آموزش عالی و دانشگاه ها به کار گرفتـه مـی شـود (١٩٩٢ ,Norton &Kaplan ) و از سـوی مـدیران سازمان ها به شدت مورد استقبال قرار گرفته اسـت .
چشم انداز و استراتژی بایـد در مرکز فرایند مدیریت قرار گیرد و روش ارزیابی متوازن برای انتقال چشم انـداز و اسـتراتژی بـه چهار منظر مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشـد بـه کـار گرفتـه شـود ( ,Norton &Kaplan 1.
پرسش تحقیق سنجه های موردنیاز برای ارزیابی عملکرد در منظر یادگیری و رشد در دانشگاه کدام اند؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از جمله تحقیقات پیمایشی است که در آن پرسشنامه برای گردآوری داده ها به کـار گرفته شده است .
برای رتبه بندی شاخص های یادگیری و رشد در مدل ارزیابی متوازن آزمون فریدمن اجـرا شـد.
Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecard.
Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management.
Performance management in UK universities: implementing the Balanced Scorecard.