چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعة تطبیقی برنامة درسی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران با دانشگاههای پیشرو جهان است. روش این پژوهش تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی است. جامعة آماری مورد نظر دانشگاههای پیشرو و موفق در عرصة آموزش کارآفرینی با توجه به جدیدترین رتبهبندی موسسههای معتبر جهانی است. نمونة مورد بررسی دانشگاههای پنسیلوانیا، مریلند، کالیفرنیا و هاروارد است، این دانشگاهها به صورت هدفمند با توجه به دسترسی به مدارک و اسناد موجود انتخاب شدند که با برنامة درسی کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران (کارآفرینی، روانشناسی و علوم تربیتی، اقتصاد، جغرافیا، مدیریت، تربیت بدنی و علوم اجتماعی) مقایسه شدند. الگوی مورد استفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل است. در این پژوهش شباهتها و تفاوتهای عناصر اصلی برنامة درسی کارآفرینی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی - یادگیری و ارزشیابی) در دانشگاههای مذکور به منظور بهبود برنامة درسی کتاب مبانی آموزش کارآفرینی در دانشگاه تهران بررسی و مقایسه شده است. نتایج این پژوهش نشان داد برنامة درسی
کتاب مبانی آموزش کارآفرینی دانشگاه تهران متفاوت از دانشگاههای مورد مطالعه
است، و در دانشگاههای پیشرو عناصر برنامة درسی کارآفرینی بر مبنای رویکرد شایستگیمحور طراحی شده است، این در صورتی است که در دانشگاه تهران طراحی برنامة درسی بر مدل سنتی و موضوعمحور مبتنی است. در بخش عنصر هدف، برنامة درسی کارآفرینی دانشگاه تهران بر یادگیری در سطح دانش و فهمیدن تاکید دارد، در عنصر محتوا برنامة درسی کارآفرینی دانشگاه تهران همسو با اهداف در پی ایجاد دانش و آشنایی دانشجویان با یک سری مطالب نظری است. در عنصر راهبردهای یاددهی - یادگیری دانشگاه تهران با توجه به مدل سنتی فرصتهای مناسب برای فعالیتهای یادگیری کارآفرینی تدارک دیده نشده است، و در عنصر ارزشیابی بر روشهای کمی و آزمون پایان ترم تاکید دارد.
خلاصه ماشینی:
"سؤال 6: چه توافقها و تفاوتهایی در بررسی روش تدریس برنامة درسی کارآفرینی در دانشگاههای مورد مطالعه وجود دارد؟ جدول 3 توافق و تفاوت راهبردهای یادهی - یادگیری برنامة درسی کارآفرینی راهبردهای یادهی - یادگیری در برنامة درسی کارآفرینی پنسیلوانیا مریلند کالیفرنیا هاروارد تهران آموزش ترکیبی (یادگیری الکترونیکی، فیلمهای آموزشی، حضوری) √ √ √ √ ---- روش سخنرانی √ √ √ √ √ مطالعة موردی √ √ √ √ ---- بحث گروهی √ √ ---- √ ---- استفاده از روشهای مشارکتی و گروهبندی √ ---- √ √ ---- ملاقات با شرکتهای کارآفرین موفق و دعوت از آنها برای تدریس √ √ √ √ ---- فعالیتهای فوق برنامة در قالب بازی √ √ √ √ ---- University of Maryland, Introduction to Entrepreneurship Course Syllabus, 2003.
بررسی نتایج تحقیق در زمینة سؤال سوم پژوهش نیز نشان داد که در بخش راهبردهای یادهی - یادگیری برنامة درسی کارآفرینی دانشگاههای پیشرو از فرصتها و راهبردهای متنوعی همچون روش مبتنی بر بازی، آموزش ترکیبی (یادگیری الکترونیکی، فیلمهای آموزشی، حضوری)، مطالعة موردی، روشهای مشارکتی و گروهبندی دانشجویان برای انجامدادن تکلیف، فرصت کار در دنیای واقعی و ملاقات با شرکتهای کارآفرین موفق سود میجویند، در صورتی که راهبردهای یاددهی - یادگیری در دانشگاه تهران به روش سخنرانی محدود شده است."