چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی و ارایه مدل تعاملی موثر در دانشگاه های باز و مجازی کشور انجام شده است.روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.جامعه آماری آن کلیه دانشجویان مجازی و سنتی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران،دانشگاه پیام نور تهران،دانشگاه المصطفی قم و دانشگاه اصفهان می باشد.از بین آنها،491 نفر به روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته تعامل براساس رضایت دانشجویان مجازی و سنتی استفاده شد.برای آزمون معناداری در مورد عامل ها،از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل،و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد.نتیجه نهایی لیزرل نشان داد که متغیرهای تعامل محتوا-محتوا (0/65)،تعامل یادگیرنده-محتوا(0/57)و تعامل یاددهنده-محتوا(0/43)به ترتیب بالاترین تاثیر را روی متغیر رضایت دانشجویان داشته اند.هم چنین،یافته ها نشان داد مدل از برازش مطلوبی برخوردار است و مورد تایید می باشد.بنابراین،متخصصان و طراحان آموزش مجازی باید بیشتر تمرکز خود را بر سه تعامل محتوا-محتوا،یادگیرنده-محتوا و یاددهنده-محتوا قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
تعامل یاددهنده ـ محتوا: تعامل استاد بـا محتـوا در یـادگیری الکترونیکـی، بـر تولیـد محتـوا و تعیـین فعالیت های یادگیری به وسیله استادان تمرکز دارد و به آنان این امکان را می دهد که به طور مـداوم بر فعالیت ها و منابع محتوایی که برای یادگیری دانشجویان تولید شده است ، نظارت داشته باشـند و آنها را روزآمد کنند.
اول از همـه ، بـرای کمک به درک وجود و اهمیت تعامل در دوره های آنلایـن ، بـه عنـوان برداشـت دانشـجویان ابـراز شده است و دوم به منظور تعیین سطح رضایت دانشجویان در مورد تعامـل آنلایـن اسـت و از همـه مهم تر طراحی مدلی جهت تعامل مؤثرتر در آموزش مجازی و سنتی تا تعامل در آمـوزش مجـازی قویتر و بهتر اتفاق افتد.
فرضیه سوم : آیا تعامل یادگیرنده - محتوا بر رضایت دانشجویان مجازی تأثیر مستقیم دارد؟ با توجه به جدول ٤، مقدار قدر مطلق آماره t برابر ٣/٣٩ و بـزرگ تـر از مقـدار جـدول ١/٩٦ اسـت .
فرضیه چهارم : تعامل یاددهنده - محتوا بر رضایت دانشجویان مجازی تأثیر مستقیم دارد؟ با توجه به جدول ٤، مقدار قدر مطلق آماره t برابر ٢/٢٢ و بـزرگ تـر از مقـدار جـدول ١/٩٦ اسـت .
بررسی فرضیه پنجم مبنی بـر تـأثیر تعامـل یاددهنـده ـ یاددهنـده بـر رضایت دانشجویان مجازی، نشان داد که تعامل یادگیرنده - یاددهنده بر روی رضـایت دانشـجویان مجازی تأثیر معنیداری ندارد.
An assessment of the effectiveness of interaction in distance education based on student satisfaction with the learner-centered paradigm.