چکیده:
این پژوهش، با هدف شناسایی مولفههای هوشمندسازی مدارس در شهر سنندج و سپس، ارزیابی وضعیت مدارس هوشمند بر اساس میزان بهکارگیری این مولفهها صورت گرفت. روش این مطالعه از بعد هدف، کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در قسمت اول، شامل 14 نفر (4 نفر از استادان گروه علوم تربیتی و خبرگان حیطه برنامهدرسی، 6 نفر از کارشناسان حوزه فنآوری اطلاعات آموزش و پرورش استان کردستان و 4 نفر از مدیران با سابقه آموزش و پرورش) بود که با استفاده از تکنیک دلفی در قسمت خبرگان مولفههای هوشمندسازی مدارس شناسایی شدند. در قسمت دوم، جامعه شامل دبیران و مدیران بود. با توجه به این مولفههای استخراج شده، پرسشنامهای طراحی گردید که میزان پایایی آن بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ 0/88 تعیین شد. پرسشنامه بین 312 نفر از مدیران و دبیران (با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) توزیع شد. دادهها از نمونههای پژوهش اخذ و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای این مطالعه مولفههای زیرساختارها و قوانین و فرهنگ عمومی، نیروی انسانی ماهر، ارتباط بین مدارس، محیط یادگیری ومدیریت فنآوری داخلی مدارس را بهعنوان مولفههای اصلی شناسایی نمود که بیشترین تاثیر را بر متغیر هوشمندسازی مدارس داشتند و همچنین، میزان بهکارگیری این مولفهها در مدارس هوشمند شهر سنندج رضایتبخش نبود.
خلاصه ماشینی:
نظام آموزشی کشور بـه مدرسـه ای نیـاز دارد کـه بـا بهـره گیـری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نموده و فرصت هـای نـوینی را در اختیار افراد برای تجربه زندگی در جامعه اطلاعاتی قرار دهد، به گونه ای که این فـن آوری نـه به عنوان ابزار؛ بلکه ، در قالب زیرساخت توانمندساز برای تعلیم و آموزش حرفه ای محسـوب شـود.
از آنجا که در حال حاضر، معلم محوری پایه آموزش و پرورش در کشور مـی باشـد؛ بـه روز کـردن مدارس ، استفاده از فن آوری های روز، برخورداری از خلاقیت های نـوین در آمـوزش و پـرورش و نیز اهمیت دادن به تواناییهای دانش آموزان ، لازمه این تحول مـی باشـد (٢٠١١ ,.
نتایج تحقیقات نشـان مـی دهـد کـه بـین اسـتفاده از فـن آوری 2 1 اطلاعات و ارتباطات و نتایج یادگیری رابطه پیچیـده ای وجـود دارد کـه اسـکورمن و پـدرو سـه فاکتور اصلی را در این زمینه شناسایی کردند: سطح کلان (ویژگی های خانواده و دانـش آمـوزان )، سطح میانی (مدرسه ) و سطح خرد (ویژگی های سازمانی )، که هر سه با هم رابطه متقابل دارند و بـر یادگیری دانش آموزان تأثیر میگذارند (٢٠١٣ ,Lio &Biagi ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال اول: میزان معیارهـای مربـوط بـه نیـروی انسـانی متخصـص و بـه روز (معلمـان و مـدیران ) در مدارس هوشمند شهر سنندج چه اندازه است ؟ با توجه به این که سطح معنی داری آزمـون در جـدول ٤، کوچـک تـر از ٥ درصـد اسـت ، بنـابراین ، میزان برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فن آوری اطلاعـات در مـدارس مـورد مطالعـه پایین تر از حد مطلوب است .