چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف مقایسه مهارتهای خودتنظیمی دانشآموزان مدارس دوره متوسطه اول هوشمند و سنتی استان مازندران در سال 1393 انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول هوشمند و عادی استان مازندران بود. از میان آنها، به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (200 نفر از دانشآموزان مدارس هوشمند و 200 نفر از دانشآموزان مدارس سنتی). برای گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت (1990) با پایایی 0/92استفاده شده است. روشهای آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری) بوده است. یافتهها نشان داد که مهارتهای خودتنظیمی در دانشآموزان دوره متوسطه اول هوشمند و سنتی دارای تفاوت معناداری است. همچنین، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشآموزان در مدارس هوشمند بیشتر از دانشآموزان مدارس غیرهوشمند است. بهنظر میرسد، بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات، از طریق برنامه هوشمندسازی مدارس در استان مازندران به خوبی توانسته است مهارتهای خودتنظیم دانشآموزان را ارتقاء دهد.
خلاصه ماشینی:
بـه طـور کلـی ، نظریه یادگیری خودتنظیمی بر این اساس استوار است که دانش آموزان چگونـــه از نظــــر فراشــــناختی ، انگیزشی و رفتـاری ، یـادگیری را در خـود سـامان بخشـند ,Martinez- Pons &Zimmerman ) .
از طرفـی ، یـادگیری خودتنظیم به فرد یادگیرنده فرصت تفکر و ارزیابی منطقی از کـار و پیشرفت تحصیلی را می دهد و به وی در تصمیم گیری برای ادامه یادگیری کمک میکند و این مسأله در یادگیری های بـر خـط و الکترونیکـی کـه حضـور فیزیکی استاد وجود ندارد، اهمیتی دو چندان دارد & Zamani, Saidi) (٢٠١١ ,Abedi.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طوری که در جدول ٣ مشاهده میشود بین دانش آموزان مدارس هوشمند و سنتی تفـاوتهـای معنی داری از لحاظ باورهای انگیزشی ، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و به طور کلـی ، مهـارت هـای خودتنظیمی وجود دارد.
نتایج اثرات بین گروهی روی میانگین نمرات دانش آموزان مدارس هوشمند و سنتی در کاربرد (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٧ نشان داده شده است ، بـین دانـش آمـوزان مـدارس هوشـمند و سـنتی بـه لحـاظ باورهـای انگیزشـی (٠/٠١ >P و ١٦٣١=F)، راهبردهـای یـادگیری خـودتنظیم (٠٠١>P و ٣٤٦٠٨=F) و مهارت های خـودتنظیم (٠/٠١ >P و ٢٨٣٨=F)، تفـاوت معنـاداری وجـود دارد.
بـدین صـورت کـه باورهـای انگیزشـی و راهبردهـای یادگیری خودتنظیمی و نیز نمره کلی مهارت های خودتنظیم در دانش آمـوزان مـدارس هوشـمند بیشتر از دانش آموزان مدارس سنتی بوده است .