چکیده:
در این مطالعه کیفی، عناصر تشکیل دهنده اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرارگرفته است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مصاحبههایی ساختارمند از استادان، کارشناسان و دانشجویان آموزش الکترونیکی از دانشگاههای تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، تربیت مدرس و خواجه نصیر طوسی، دانشگاه الکترونیکی مهر البرز و دانشگاه علوم حدیث شهر ری به شیوه هدفمند به عمل آمد. 19 مقاله و 4 کتاب در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و تحلیلها تا حد اشباع ادامه یافت. واحد ثبت در این پژوهش مضمون در نظر گرفته شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه مستمر کدهای بهدستآمده، 9 مقوله و 16 زیرمقوله پدیدار شدند. مقولات اصلی عبارتند از معلم، مشارکت، زمان، گروه، پشتیبانی، اعتماد، حضور اجتماعی، ابزار و منابع. نتیجه بهدست آمده از این پژوهش میتواند، راهنمای عمل مربیان و طراحان آموزش الکترونیکی برای افزایش مشارکت دانشجویان در دورههای آموزش که به صورت رسمی برگزار میشوند و در نهایت، تشکیل اجتماع یادگیری در این محیطها قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتیجه به دست آمده از ایـن پـژوهش مـیتوانـد، راهنمـای عمـل مربیان و طراحان آموزش الکترونیکی برای افزایش مشارکت دانشجویان در دوره های آمـوزش کـه بـه صـورت رسمی برگزار میشوند و در نهایت ، تشکیل اجتماع یادگیری در این محیط ها قرار گیرد.
عواملی هم چون احسـاس تنهـایی و منـزوی شـدن (٢٠٠٦ ,Galusha)، معرفـی کـامپیوتر بـه عنـوان عاملی اجتماعی به کـلاس و آمـوزش ، در حـالیکـه باعـث کـاهش ارتباطـات اجتمـاعی مـی شـود (٢٠٠٠ ,Whitten &Larose )، افزایش مدت زمان لازم برای احساس تعلق به دیگر یادگیرندگان و مربی (٢٠٠١ ,Brown) و عواملی مشابه باعث شده است که یادگیرنـدگان در ایـن حـوزه کمتـر امکان مشارکت داشته باشند.
بنابراین ، وی جواب این مسأله را تشکیل اجتماع یادگیری غیررسـمی مـیدانـد کـه در آن یادگیرندگان نوآموز دغدغه های خود را مطرح کرده و از تعاملاتی که بین آنهـا بـا متخصصـان شکل میگیرد، جواب سؤالات خـود را بیابنـد.
در ادامه ، به اظهارنظری که از تحلیل محتوای کیفی در این زمینـه بـه دسـت آمـده است اشاره میشود: دانشجو (مصاحبه شونده یازدهم ): «گاهی توی انجمن ها یه نگاه کـوچیکی کـه مینـدازی، مـی بینـی اصلا در مورد درس و مباحث درسی مطلبی نیست .
هر چند تعاملاتی که در یادگیری الکترونیکی اتفاق مـی افتـد، بـه زعـم متخصصان این حـوزه دارای ابعـاد گونـاگونی اسـت ,Elloumi &Anderson ,١٩٨٩ ,Moore) (٢٠٠٣، با این حال ، در شکل گیری اجتماع یادگیری تعاملاتی که بین مربـی و یادگیرنـدگان و بـین یادگیرندگان با یکدیگر اتفـاق مـی افتـد، بیشـتر حـایز اهمیـت اسـت .