چکیده:
این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی تلفیق ویدیوکست با آموزش مجازی بر یادگیری دانشجویان مجازی دانشگاه پیامنور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسیارشد مجازی رشته برنامهریزی درسی دانشگاه پیامنور در سال 1393 بود. از میان آنها، 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، دو آزمون محققساخته درس اصول و روشهای برنامهریزی درسی بود که روایی آن توسط چند تن از استادان متخصص بررسی و تایید و پایایی آن 78/0 و 72/0 محاسبه گردید. روش کار بدین صورت بود که ابتدا، کتاب اصول و روشهای برنامهریزی درسی تالیف فتحیواجارگاه به دو قسمت (هر قسمت شامل چهار فصل) تقسیم گردید. سپس، بهطور تصادفی یک قسمت به شیوه آموزش مجازی معمول در دانشگاه پیامنور، آموزش داده شد و قسمت بعدی بهصورت تلفیقی از آموزش مجازی رایج و ویدیوکست بهصورت یک برنامه ویدیویی یکساعته از تدریس استاد در کلاس درس حضوری برای هر فصل با فرمت MP4 در سایت مجازی جهت آموزش دانشجویان قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان در روش ترکیبی (تلفیق ویدیوکست و آموزش مجازی) با آموزش مجازی صرف اختلاف معناداری وجود دارد. لذا، با توجه به نتایج این پژوهش بهنظر میرسد، اثربخشی ویدیوکست در تلفیق با آموزش مجازی بر یادگیری دانشجویان بیشتر است و بهتر است در طراحی دورههای مجازی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
سپس ، به طور تصادفی یـک قسـمت بـه شـیوه آمـوزش مجـازی معمـول در دانشـگاه پیام نور، آموزش داده شد و قسمت بعدی به صورت تلفیقی از آموزش مجـازی رایـج و ویدیوکسـت بـه صـورت یک برنامه ویدیویی یک ساعته از تدریس استاد در کلاس درس حضـوری بـرای هـر فصـل بـا فرمـت MP٤ در سایت مجازی جهت آموزش دانشجویان قرار گرفـت .
آیا بین میزان یادگیری (پس آزمون ) فصل های انتخابی دسته اول بـا فصـل هـای انتخـابی دسـته دوم دانشجویان مجازی تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمـون تـک گروهـی اسـت .
سؤال دوم : آیـا بـین دانـش اولیـه (پـیش آزمـون ) فصـل هـای انتخـابی دسـته اول بـا میـزان یـادگیری (پس آزمون ) دانشجویان در آموزش مجازی صرف تفاوت وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) جهـت بررسـی سـؤال دوم تحقیـق ، نتـایج آزمـون t بـرای مقایسـه میـانگین نمـرات پـیش آزمـون و پس آزمون (فصل هـای ١، ٣، ٥ و ٨) در آمـوزش مجـازی صـرف نشـان داد کـه تفـاوت معنـاداری (٠٠٠٠=sig ,١٦٩٧١=t) وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جهت بررسی سؤال چهارم تحقیق ، نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین نمرات فصل هـای ١، ٣، ٥ و ٨ با فصل های ٢، ٤، ٦ و ٧ در پیش آزمون نشان داد که تفـاوت معنـاداری (٠٠٠٠=sig ,٥٣٣٩=t) بین میزان یادگیری (پس آزمـون ) فصـل هـایی کـه بـه روش مجـازی صـرف آمـوزش داده شـده بـا فصل هایی که به روش آموزش تلفیقی ارایه شده ، تفاوت معنادار وجود دارد.