چکیده:
امروزه، به نظر میرسد، استفاده بیش از حد از رسانههای الکترونیک با اختلالات خواب و عملکرد تحصیلی پایین در نوجوانان همراه باشد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان استفاده از تلفن همراه و رابطه آن با کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستان انجام شد. این پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ناحیه یک شهرستان ساری در سال 1394 میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 300 نفر تعیین شد و افراد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت از آزمون کاربرد تلفن همراه، پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و معدل دانشآموزان میباشد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین میزان استفاده از تلفن همراه با کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای تلفن همراه رابطه معناداری وجود دارد، به گونهای که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه در دانشآموزان بر میزان اختلالات خواب آنها افزوده و از میزان عملکرد تحصیلی کاسته میشود.
خلاصه ماشینی:
"آمارههای آزمون همبستگی کیفیت خواب و میزان استفاده از تلفن همراه گروه متغیر میانگین انحراف معیار تعداد درجه آزادی r sig دارای میزان استفاده ٥٥/١١ 11/32 0/006 0/173 253 255 تلفن همراه کیفیت خواب ٤/٧٠ 2/67 بدون میزان استفاده ٤٠/٣١ 12/16 0/271 -0/168 43 45 تلفن همراه کیفیت خواب 4/67 2/48 بر اساس جدول ٣، چون r محاسبه شده (٠/١٧٣ =r) با درجه آزادی ٢٥٣ و در سـطح اطمینـان ٩٥% دارای سطح معناداری ٠/٠٠٦ است ؛ بنابراین ، بین میـزان اسـتفاده از تلفـن همـراه و کیفیـت خـواب دانش آموزان دارای تلفن همراه رابطه معنی داری وجود دارد.
آمارههای آزمون t میزان استفاده از تلفن همراه دختران و پسران انحراف درجه سطح متغیر گروه میانگین تعداد t معیار آزادی معناداری پسران 52/85 13/06 196 تلفن همراه 298 0/065 0/948 دختران 52/95 11/73 104 پسران 4/55 2/79 177 کیفیت خواب 253 1/339 0/182 دختران 5/04 2/34 78 بر اساس جدول ٤، چون t محاسبه شده (٠/٠٦٥ =t) با درجـه آزادی ٢٩٨ و در سـطح اطمینـان ٩٥% درصد دارای سطح معناداری ٠/٩٤٨ است ؛ بنابراین ، نتیجه گرفته میشود که تفاوت معنـی داری در میزان استفاده از تلفن همراه در بین دختران و پسران دانش آموز سال دوم دبیرستان های ناحیـه یـک وجود ندارد.
Sahin et al) با عنوان «بررسی اعتیاد به تلفن همراه و میزان کیفیت خواب دانشجویان »، نشان داد کـه بـا افـزایش میـزان اسـتفاده از تلفـن همـراه کیفیـت خـواب دانشـجویان کـاهش مــی یابـد و نتـایج پــژوهش ذولکفـلای و بهـارودین & Zulkefly) (٢٠٠٩ ,Baharudin حاکی از آن بود دانش آموزانی که استفاده زیاد از تلفن همراه داشـته باشـند، نمرات پایین تری دارند."