چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال تحصیلی 95-1394 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل میدهند که شامل 2414 نفر بودند. از بین کلیه دانشآموزان، 334 نفر با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از مراجعه به مدارس، دانشآموزان حاضر در نمونه، چهار پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه (محقق ساخته)، اهمالکاری، احساس تنهایی و سلامت عمومی را به منظور جمعآوری دادهها تکمیل نمودند. روایی ابزارها به ترتیب از طریق روایی صوری، ملاکی، همسانی درونی و همزمان قابل قبول گزارش شده است. همچنین، پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 0/88، 0/92، 0/89 و 0/88 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و با استفاده از SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اهمالکاری و احساس تنهایی رابطه مستقیم و با سلامت روان رابطه منفی دارد. همچنین، متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان میزان استفاده از شبکههای مجازی تلفن همراه را پیشبینی میکند.
خلاصه ماشینی:
"لذا، با توجه به موارد مطرح شـده ، هـدف اساسـی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تلفن همـراه بـا اهمـال کـاری تحصیلی ، احساس تنهایی و سـلامت روان در دانـش آمـوزان پسـر سـوم دبیرسـتان شـهر قـم بـوده و سؤالات پژوهشی عبارتند از: ١.
میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش متغیر میانگین انحراف استاندارد شبکه های اجتماعی ٤٩/٨٢ ١٤/٤٣ اهمال کاری تحصیلی ٣٣/٢٣ ١١/٧٦ احساس تنهایی ٤٢/٥٥ ١١/٤٨ سلامت روان ٢٦/٤٦ ١٣/٦١ سؤال پژوهشی اول : آیا بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تلفن همـراه بـا اهمـال کـاری تحصیلی رابطه وجود دارد؟ جدول ٣.
معادله رگرسیون ضرایب غیراستاندارد ضرایب استاندارد مدل t P B خطای معیار Beta ضریب ثابت ٢١/٦١٢ 3/107 0/000 6/957 احساس تنهایی ٠/٢٩١ ٠/٠٨٠ ٠/٢١٥ ٣/٦٤٦ ٠/٠٠٠ اهمال کاری تحصیلی ٠/٣٧٩ ٠/٠٦٨ ٠/٣٥٣ ٥/٥٦١ ٠/٠٠٠ سلامت روان ٠/١٨٩ ٠/٠٧٧ ٠/١٥٣ ٢/٤٥٩ ٠/٠١٥ با توجه به جدول ٦ مشخص می شود که معادله رگرسیونی معنی دار است و با توجه به نتایج جـدول ٧، مشخص می شود که متغیرهای اهمـال کـاری تحصـیلی ، احسـاس تنهـایی و سـلامت روان میـزان استفاده از شبکه های مجازی تلفن همراه را پیش بینی می کند.
حال می توان گفت دانش آموزی که احساس تنهـایی مـی کنـد بـرای دریافـت نیاز و تأیید اجتماعی وارد فضای مجازی می شود و دانش آموزی که اهمال کاری تحصیلی می کنـد، به دنبال فعالیتی می گردد که در آن تقویت هـا سـریع تـر در اختیـارش قـرار بگیـرد، جـذاب باشـد و مسایلی از این قبیل که شبکه های اجتماعی مجازی تلفن همراه ، تمام آنها را برای فـرد فـراهم کـرده است ."