چکیده:
این پژوهش باهدف، شناسایی عوامل موثر بر وفاداری بازیکنان فوتبال به نام تجاری پوشاک ورزشی اجرا شد. روش تحقیق این پژوهش ییمایشی بوده و جامعة آماری آن را بازیکنان فوتبال شرکت کننده در یازدهمین دوره لیگ برتر ایران (464N=) تشکیل میدهند. روش نمونهگیری روش تمام شماری بود که درنهایت 263 نفر از آنها بهعنوان نمونه با مطالعه حاضر همکاری کردند. از پرسشنامه وفاداری به نام تجاری ونگ فونگ ویاهیا (2008) با پایایی (73/0=α) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد .از روشهای آماری آزمون آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر وآزمون بونفرونی در سطح معنیداری 05/0p< استفاده شد.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین عوامل موثر بر وفاداری بازیکنان به نام تجاری پوشاک ورزشی تفاوت معنیداری وجود دارد و عوامل کیفیت پوشاک، ویژگیهای نام تجاری و مدل پوشاک ورزشی از سایر عوامل در خریدهای شخصی بازیکنان فوتبال از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. بنابراین مدیران و برنامهریزان صنعت تولید پوشاک ورزشی باید با ارائه پوشاک با کیفیت خوب و مدلهای مطلوب در ایجاد و حفظ رضایتمندی مصرف کنندگان تلاش کنند تا بتوانند نام تجاری خود را در میان مشتریان گسترش دهند. باحفظ وافزایش نرخ وفاداری مصرفکنندگان زمینه ایجاد منافع بلند مدت بنگاه اقتصادی خود را فراهم آورند.
The aim of this study was to identify factors influencing the loyalty of football players to sports apparel brand in the eleventh round of the Premier League. Methodology of this research was surveying and population of this research formed players who participated in the eleventh round of Premier League football(N=426).The study sample included 263 people of Premier League football players of Iran. Questionnaire data collection tool for brand loyalty was Wong Foong and yahyah (2008) with reliability of (α=0.73). Analysis of findings using ANOVA(analysis of variance)with repeated measures، a comparison Bunfrony test at a significance level of 0.05 was conducted with spss19 software. The results showed that the factors of the product quality، brand and model of sports was more effective than other factors in loyalty of sports apparel brand. Therefore، program managers، planners of sportswear industry should try to create or modify models to increase brand loyalty and products quality and provide basis increasing rate of customers loyalty and thus provide the long-term interests of their business.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که بین عوامل موثر بر وفاداری بازیکنان بـه نـام تجـاری پوشـاک ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد و عوامل کیفیت پوشاک ، ویژگی های نام تجاری و مـدل پوشاک ورزشی از سایر عوامل در خریدهای شخصی بازیکنـان فوتبـال از اهمیـت بیشـتری برخوردار بودند.
یان تسـان وچـن هسـاین ٤ (٢٠٠٨) عوامـل موثر بر وفاداری به نام تجاری تیم های ورزش حرفـه ای کشـور آمریکـا را تجزیـه و 1- Choi, Deok-hwan 2- Lau 3- Wong Foong and Yahyah 4- Yun-Tsan and Chen-Hsien تحلیل کردند و نشان دادند که برداشت مثبت از نام تجاری یکـی از عوامـل حیـاتی در فرآیند تصمیم گیری مصرف کنندگان محصولات ورزشی بوده و بر میزان وفاداری به نام تجاری تاثیر دارد در مطالعه آن ها برداشت مثبت از نام تجاری نسـبت بـه کیفیـت محصول در وفاداری به نام تجاری موثرتر است (یـان تسـان وچـن هسـاین ، ٢٠٠٨).
درحالی کـه در کشـورایران در زمینه وفاداری به نام تجاری پوشـاک ورزشـی تنهـا مطالعـة طالقـانی و تقـی زاده 1- Salim karim 2- Leong (٢٠١٢) بود که تفاوت های جنسیتی مصرف کننـدگان را در وفـاداری بـه نـام تجـاری پوشاک ورزشی مورد ارزیـابی قـرار دادنـد و یافتـه هـای تحقیـق نشـان داد کـه بـین جنسیت مصرف کنندگان و نگرش آن ها به نام تجاری تفاوت معنی داری وجود دارد و عوامل کیفیت پوشاک ، قیمت و کیفیت خدمات از موثرترین عوامـل وفـاداری مصـرف کنندگان به نام تجاری پوشاک ورزشی بوده است (طالقانی و تقی زاده ، ٢٠١٢).