چکیده:
گردشگری بین المللی طی دو دهه ی گذشته به سرعت توسعه یافته و از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. در این چارچوب، تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری، درکشورهای منتخب حوزه دریای خزر پرداخته است. برای این منظور از روش داده های تابلویی طی دوره ی زمانی 2013-2000 استفاده شده است. نتایج بدست آمده در این مطالعه، نشان می دهد که درآمد سرانه، نرخ واقعی ارز و آزادسازی تجاری اثر مثبت بر گردشگری دارد. همچنین، با توجه به نتایج دیگر تحقیق حاضر، بی ثباتی اقتصادی اثر منفی و معنادار بر تقاضای گردشگری دارند. با توجه به اینکه پتانسیل های قابل ملاحظه در منطقه برای توسعه گردشگری، توصیه می شود ضمن سیاست گذاری در ارتقای گردشگری، توجه ویژه ای به عوامل موثر بر تقاضای گردشگری حوزه دریای خزر صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
World Tourism Organization (UNWTO) کلان )وروش داده هايتابلوييطيدوره ي زماني٢٠١٣-٢٠٠٠استفاده شده است .
پيشينه تحقيق شايان ذکراست که مطالعات متعدديدرباره تقاضايگردشگريصورت گرفته که درادامه به برخيازآن هااشاره شده است : رسولي(١٣٨٢)بااستفاده ازروش داده هايتابلويي،تابع تقاضايگردشگريايران راطي دوره ي زماني١٩٩٩-١٩٦٩برآوردکرد.
براساس اين مطالعه ،ضريب متغيرهايموردبررسي شامل انتظارات جهانگردان وتداوم عادت ها،نرخ ارز،شاخص قيمت مصرف کننده ،توليد ناخالص داخلي،جمعيت ،حجم تجارت ،متغيرمجازيبرايدوران جنگ وتعدادگردشگران وروديمعناداربدست آمده است .
Yang and Han محمدزاده وهمکاران (١٣٨٩)بااستفاده ازالگويرهيافت (TVP)١وروش کالمن -فيلتربه تخمين تابع تقاضاي گردشگري ايران به تفکيک ازسه کشورهند،پاکستان وترکيه طي سال هاي ١٣٨٥-١٣٥٣پرداختند.
دراين زمينه استاکا٣(٢٠٠٢)بيان ميکندکه دراکثرمطالعات تجربي،جريان گردشگري بين المللي به صورت تابع تقاضاي(Q=f)YP درنظرگرفته شده است که درآن Qتقاضايگردشگري، Yدرآمدسرانه کشورعرضه کننده گردشگريو P نيزنشانگرشاخص قيمت نسبيميباشد.
درآمد(سرانه )به عنوان مهم ترين عامل مؤثربرتصميم افرادبرايسفروطول اقامت آنان است .
نتايج اين آزمون هادر جدول (٣)گزارش شده است .
بنابراين ،گردشگريدراين مناطق به عنوان يک کالايلوکس درنظرگرفته شده است .
نتايج برآوردشده بيانگراين است که همه متغيرهاازجمله متغيرهايدرآمدسرانه ،نرخ واقعي ارزوآزادسازي تجاري به عنوان عوامل توضيحي مهم درتقاضاي گردشگري کشورهايحوزه دريايخزرشناخته شده اند.
P Chaitip Thailands International Tourism Demand Model.
J. L Eugenio-Martin role of economic development in tourism demand.
T n-Munoz ک Gar Balearic Islands: A dynamic model for international demand using panel .
Tourism management Dynamic Panel Data Analysis of .
F Habibi model for international tourism demand for Malaysia: Panel data ٣٣٫ evidence.
Research :Tourism demand forecasting models .
C Surugiu modeling of international tourism demand: Evidences for Romania.