چکیده:
از آنجا که دانشگاهها در صدر سازمانهای تولیدکنندة دانش میباشند، انتظار میرود برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت دانش و استقرار سیستمهای مربوط به آن پیشقدم باشند. هدف این پژوهش بررسی و مطالعة موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب استان قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه به بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در جامعة هدف پرداخته است. حجم نمونة تحقیق 261 نفر بود که از میان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی تکنمونه نشان داد ساختار سازمانی و زیرساخت فناوری اطلاعات موانع پیادهسازی مدیریت دانش محسوب نمیشوند، اما منابع انسانی و عوامل مدیریتی مانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها هستند. در پایان، با توجه به نتایج پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود و رفع موانع پیادهسازی مدیریت دانش مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
از این رو، در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که موانع پیاده - سازی موفق مدیریت دانش با توجه به این عوامل چهارگانه در جامعۀ هدف کدامند؟ مبانی نظری مدیریت دانش مدیریت دانش از موضوعات درحال ظهور گفتمان علمی و حرفه ای در بسیاری از زمینه های دانش از جمله علوم شناختی، جامعه شناسی، علوم مدیریت ، علوم اطلاعات ، مهندسی دانش ، هوش مصنوعی و اقتصاد است ( & Wild ;٢٠٠٧ ,Rowley ;٢٠٠٨ ,Martin ;٢٠٠٥ ,Dalkir ;٢٠١٠ ,Kebede .
نتایج تحقیق آنان نشان داد فرهنگ سازمانی با محوریت فرهنگ یادگیری، اعتماد و همکاری، ساختار سازمانی - عدم تمرکز و رسمیت – همچنین ، حمایت فناوری اطلاعات و انگیزش کارکنان ؛ مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش در سطح سازمان های دولتی مورد مطالعه هستند.
نتایج آزمون تی برای بررسی موانع پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه ها ارزش آزمون = ٣ مانع درجۀ ضریب تفاوت سطح اطمینان ٩٥ درصد آمارة تی میانگین آزادی معناداری میانگین حد پایین حد بالا موانع مدیریتی -0/35 -0/25 0/ 00 260 2/75 -4/70 -0/14 منابع انسانی 260 2/91 -1/84 -0/18 -0/ 88 0/0 67 -0/01 ساختار 0/044 -0/110 -0/033 0/ 397 260 2/99 -0/ 85 سازمانی زیرساخت IT 0/50 0/34 0/42 0/000 260 3/42 -0/ 85 عوامل 0/087 -0/061 -0/0127 0/ 737 260 3/01 -0/ 85 چهارگانه با توجه به نتایج آزمون تی، ضریب معناداری تفاوت میانگین موانع مدیریت را با عدد ٣ تأیید میکند و میانگین این شاخص کمتر از حد قابل قبول (مقدار مفروض ٣) است ، حد بالا و حد پایین در محدودة منفی قرار دارد.
Toward a model of effective knowledge management and directions for future research: culture, leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(4), 26-43.