چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک در سال 1393 صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه تجربی دارای پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک بود. نمونه آماری شامل 20 نفر از دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر آموزشگاه استثنایی مهندس امیر ابراهیمی فخار شهر اراک بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش وگواه تقسیمبندی شد. ابزارهای این پژوهش شامل چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل و وابسته و به کمک نرمافزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی تولید شده در درس مطالعات اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای گروه آزمایش بهطور معنیداری تأثیر داشت. لذا توصیه میشود از چندرسانهای آموزشی تولید شده در کنار آموزش سنتی جهت پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
irنویسنده مسؤول یا طرف مکاتبه: سعید موسویپورتاریخ دریافت مقاله: 21/2/1395تاریخ پذیرش مقاله: 13/8/1395"/> سعید موسویپور ** چکیده پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک در سال 1393 صورت گرفت.
لذا توصیه میشود از چندرسانهای آموزشی تولید شده در کنار آموزش سنتی جهت پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
با توجه به مطالب فوق، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک در درس مطالعات اجتماعی میباشد.
بین اثربخشی آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی در مقایسه با روش آموزش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر تفاوت وجود دارد.
2. بین اثربخشی آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی در مقایسه با روش آموزش سنتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر تفاوت وجود دارد.
یافتهها فرضیه اول: بین اثربخشی آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی در مقایسه با روش آموزش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر تفاوت وجود دارد.
فرضیه دوم: بین اثربخشی آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی در مقایسه با روش آموزش سنتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر تفاوت وجود دارد.
بر اساس یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، در ادامه پیشنهادهایی ارایه میشود: پیشنهاد میشود که از نرمافزار چندرسانهای آموزشی تولید شده در کنار کتاب مطالعات اجتماعی برای آموزش و یادگیری درس مطالعات اجتماعی و ارتقاء رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی استفاده گردد.