چکیده:
امروزه، یادگیری الکترونیکی در کنار آموزشهای حضوری در بسیاری از نظامهای آموزشی استفاده میشود. ولی، از این نوع یادگیری در نظام آموزش کشاورزی متوسطه کشور استفاده کمی میشود. با توجه به ضرورت توسعه این آموزشها لزوم شناخت نگرش ذینفعان از جمله هنرجویان احساس میشود. لذا، این تحقیق توصیفی همبستگی با هدف شناسایی سازههای اثرگذار بر نگرش هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسشنامهای دو بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و پایایی آن 0/87 به دست آمد. جامعهآماری تحقیق را همه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند (187 نفر) که بر مبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 135 نفر گزینش و بررسی شدند. دادههای پژوهش با آمارههای توصیفی، ضرایب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 61/5 درصد هنرجویان نگرش مثبتی در خصوص یادگیری الکترونیکی دارند و متغیرهای مهارت کامپیوتری، مهارت اینترنتی، تعداد دورههای آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر و اینترنت با نگرش آنها دارای همبستگی مثبت و معنیداری بودند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه، بیانگر این بود که دو متغیر مهارت در استفاده از اینترنت و تعداد دورههای آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر در مجموع 38/8 درصد از واریانس متغیر وابسته؛یعنی، نگرش به یادگیری الکترونیکی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که 5/61 درصد هنرجویان نگرش مثبتی در خصوص یادگیری الکترونیکی دارند و متغیرهای مهارت کامپیوتری، مهارت اینترنتی، تعداد دورههای آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر و اینترنت با نگرش آنها دارای همبستگی مثبت و معنیداری بودند.
مطالعه راستوگی و مالهوترا (Rastogi & Malhotra, 2013)، نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین دارا بودن مهارت استفاده و نگرش معلمان به استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از این فنآوری در کلاس درس توسط آنان وجود داشت.
فرضیه دوم: بین نگرش هنرجویان به یادگیری الکترونیکی با برخی از متغیرهای مورد مطالعه از قبیل مهارت در استفاده از کامپیوتر و اینترنت، تعداد دورههای آموزشی گذرانده در این زمینه، سن، معدل، سطح درآمد خانواده و سطح تحصیلات والدین رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم: بین نگرش هنرجویان به یادگیری الکترونیکی با برخی از متغیرهای مورد مطالعه از قبیل مهارت در استفاده از کامپیوتر و اینترنت، تعداد دورههای آموزشی گذرانده در این زمینه، سن، معدل، سطح درآمد خانواده و سطح تحصیلات والدین رابطه وجود دارد.
نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از مجموعه متغیرهای مستقل مورد مطالعه دارای همبستگی معنیدار با متغیر وابسته تحقیق (نگرش به یادگیری الکترونیکی)، دو متغیر مهارت در استفاده از اینترنت و تعداد دورههای آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر، در مجموع 8/38 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند.
E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature.