چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس با عدالت و اعتماد آموزشی ادراک شده بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 15000 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 372 نفر به صورت تصادفی و به روش خوشهای چندمرحلهای، به عنوان تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه نوع پرسشنامه بود که عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته بهرهگیری از فاوا در تدریس مشتمل بر 15 گویه (0/89=α)، پرسشنامه نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات (رایانه و اینترنت) بر عدالت آموزشی دارای 40 سؤال (0/92=α) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد آموزشی مشتمل بر 20 گویه (0/94=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون tتک نمونهای و تحلیل رگرسیون چندمتغیره) با نرمافزارSPSS 20 صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، وضعیت بهرهگیری از فاوادر تدریسبالاتر از حد متوسط است؛ وضعیت عدالت آموزشی اندکی پایینتر از حد متوسط است. وضعیت اعتماد آموزشی بالاتر از حد متوسط است. همچنین، نتایج ضریب همبستگی نشان داد، بین بهرهگیری از فاوا در تدریس با عدالت آموزشی و اعتماد آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/05>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و ابعاد آن، توان پیشبینی عدالت و اعتماد آموزشی را دارند.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، عدالت آموزشی، اعتماد آموزشی، مدارس هوشمند، تدریس مقدمه مادامی دانشآموزان به نظام یاددهی- یادگیری علاقهمند میشوند که وجود عدالت آموزشی<FootNote No="64" Text=" Educational justice"/> را در فرآیندهای یادگیری احساس کرده و اعتماد<FootNote No="65" Text=" Trust"/> آموزشی آنها بهبود یابد(Shafiepour Motlagh & Nazari, 2013).
نتایج تحقیق صالحی و چاریسرستی(Salehi & Chari Sarasty, 2014) نشان داد، فنآوری اطلاعات و ارتباطات از طریق توسعه گسترده دسترسی، انعطافپذیری کردن یادگیری فردی، انعطافپذیری کردن یادگیری محیطی و ارایه بازخورد فوری بر عدالت آموزشی نقش داشته است.
آزمون t تک نمونهای در خصوص وضعیت بهرهگیری از فاوا در تدریس، عدالت آموزشی و اعتماد آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 3 در خصوص آزمون t تک نمونهای نشان داد، میانگین و انحراف معیار بهرهگیری از فاوا در تدریس به ترتیب 872/3 و576/0 بوده و به طور معناداری بالاتر از حد متوسط (3) است (05/0>P).
مقدار آماره F (568/5) در سطح 01/0>P معنادار بوده و بیانگر این است که ابعاد بهرهگیری از فاوا در تدریس میتوانند به طور معناداری عدالت آموزشی ادراک شده را پیشبینی کنند.
نتایج تحقیق در خصوص فرضیه دوم نشان داد، ضریب همبستگی بین ابعاد بهرهگیری از فاوا در تدریس با عدالت آموزشی در بعد دسترسی، و بعد ارایه بازخورد فوری مثبت و معنادار بوده است.
نتایج تحقیق در خصوص فرضیه چهارم نشان داد، کلیه ابعاد بهرهگیری از فاوا در تدریس میتوانند به طور معناداری عدالت آموزشی ادراک شده را پیشبینی کنند.
نتایج تحقیق در خصوص فرضیه پنجم نشان داد، کلیه ابعاد بهرهگیری از فاوا در تدریس میتوانند به طور معناداری اعتماد آموزشی ادراک شده را پیشبینی کنند.