چکیده:
کشاورزی ارگانیک هم در تامین مواد غذایی و هم در رعایت استانداردهای زیست محیطی نقش عمده ای دارد. با توجه به خلاء تحقیقات استراتژی بازارگرایی در صنعت غذایی محصولات کشاورزی، استراتژی جامعی جهت توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک ایران وجود ندارد. لذا هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی ابعاد و مولفه های بازارگرایی محصولات ارگانیک و یافتن راه حلی جهت توسعه بازارگرایی محصولات ارگانیک، با توجه به محیط و بافت بومی ایران وپوشش خلاهای موجود در این زمینه است. روش تحقیق از لحاظ هدف تحقیق، توسعه ای و از لحاظ استراتژی های تحقیق، ترکیبی است. جامعه آماری در مرحله روش تحقیق کیفی شامل مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک، متخصصین صاحب تجربه و خبرگان حوزه بازاریابی و سیاستگذاری بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، حجم نمونه گیری آن تا حد کفایت یا اشباع نظری ادامه یافت و نهایتا 15 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله روش تحقیق کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان واحد فروش و بازاریابی شرکتهای تولید محصولات غذائی با برند ارگانیک کشور به تعداد 180نفر بودند که تعداد نمونه طبق جدول مورگان، 118 نفر محاسبه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی با نرم افزار Spss و Pls مورد تحیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین عوامل محیط درونی و بیرونی و بازارگرایی وجود دارد. از طرفی، بازارگرایی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاه های تولید کننده محصولات ارگانیک دارد. همچنین، بازارگرایی به عنوان متغیر میانجی نقش مثبت و معناداری در میان عوامل درون سازمانی و عملکرد بنگاه ها ایفاء میکند.
خلاصه ماشینی:
شرکت ها بايد بتوانند از طريق تدوين استراتژيها در برابر اين عوامل به صورت تهاجمي و يا تدافعي واکنش نشان دهند به گونه اي که از فرصت هاي پيش آمده در محيط خارج حداکثر بهره برداري را نمايند و اثرات ناشي از تهديدهاي بالقوه اين عوامل را به پايين ترين حد ممکن برسانند (٢٠١٠ ,Joliga) با توجه به مطالب مطرح شده در مباني نظري در خصوص عوامل موثر بر بازارگرايي و جهت گيريهاي استراتژيک شرکت مي توان از چارچوب نظري تحقيق مبتني بر پارادايم کلاسيک «ساختار- رفتار- عملکرد» استفاده کرد که بر طبق آن عوامل محيط دروني و بيروني شرکت بر نوع رفتار و فعاليت هاي آن اثر ميگذارد و عملکرد، نتيجه تعامل بين شرکت و محيط است .
سازمان هايي که در محيط متلاطم فعاليت ميکنند، بيشتر نيازمند تغييير محصولات خود با توجه به تغيير در نيازها و خواسته هاي مشتريان هستند و بر عکس ، در بازارهاي با ثبات ، شرکت ها کمتر نياز دارند تا محصولات خود را با نيازهاي در حال تغيير مشتريان هم جهت سازند و تعديل کنند دومين عامل محيطي که توسط کهلي و جاورسکي در سال ١٩٩٠ مورد مطالعه قرار گرفته تا رابطه بين بازار و عملکرد تجاري را تبيين کند، شدت رقابت است .
Modeling the adoption of organic horticultural technology in the UK using duration analysis the australian journal of agricultural and resource economics, volume 47, number 1,pp,29-54(26) 4-Cheng, C.
Investigation the effect of market orientation, innovation and customer loyalty on business performance (case study: POL clothing group).