چکیده:
پژوهش حاضر باهدف مطالعه و بررسی تاثیر رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی کسب مزیت رقابتی در میان صادرکنندگان محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارشناسان 36 شرکت صادرکننده برتر در صنایع غذایی است و با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه نیز برابر با حجم جامعه در نظر گرفتهشده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای طراحی آن از تحقیقات جمبولینگام و همکاران؛ کویوالاینن و همکاران ؛ وانت، برنوشته جی و همکارانش و دیامانتوپولوس و همکاران ، لئونید و لئونید؛ و مگنوسن و همکاران، استفادهشده و برای پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ معادل 865/ 0 بهدستآمده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزر مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی دارد، این در حالی است که مزیت رقابتی در رابطه فوق نقش میانجی دارد پژوهش حاضر باهدف مطالعه و بررسی تاثیر رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی کسب مزیت رقابتی در میان صادرکنندگان محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارشناسان 36 شرکت صادرکننده برتر در صنایع غذایی است و با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه نیز برابر با حجم جامعه در نظر گرفتهشده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای طراحی آن از تحقیقات جمبولینگام و همکاران؛ کویوالاینن و همکاران ؛ وانت، برنوشته جی و همکارانش و دیامانتوپولوس و همکاران ، لئونید و لئونید؛ و مگنوسن و همکاران، استفادهشده و برای پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ معادل 865/ 0 بهدستآمده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزر مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی دارد، این در حالی است که مزیت رقابتی در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان مـيدهـد کـه رفتار کارآفريني گرايي صادراتي تأثير مثبت معناداري بر عملکرد صادراتي دارد، اين در حالي اسـت کـه مزيـت رقابتي در رابطه فوق نقش ميانجي دارد.
(Mainela et al, 2014) بنابراين ، با توجه به اهميت صادرات در شرايط اقتصاد رقابتي امـروز و بـراي رسـيدن بـه مرز صادرات ١٠٥ هزار ميليارد ريال در سـند چشـم انـداز ١٤٠٤ (گـزارش آمـاري سـازمان توسعه تجارت ايران ، ١٣٩٥)، اين تحقيـق باهـدف بررسـي تـأثير رفتـار کـارآفريني گرايـي صادراتي بر عملکرد صادراتي با تبيين نقش مزيت رقابتي در ميان شـرکت هـاي صـادرکننده مواد غذايي انجام پذيرفته است .
رفتـار کارآفرينانـه در صادرات به عنوان يک رفتار بازاري تعريف شد که به صادرکنندگان اين قابليت را ميدهد کـه از رقباي فعال خود در بازار صادرات بـا شناسـايي فعالانـه ريسـک هـا و معرفـي محصـولات نوآورانه با استفاده از دانش و فنّاوري منحصربه فرد خود، متمـايز شـوند ( ,Bruton &Lau ١٩٩٦ ,Dess &Lumpkin ;٢٠١١).
Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital, International Business Review, 21: 667-681.
Influence of internationalization orientation on export performance: in the perspective of Malaysian manufacturing firms, Journal of Business & Industrial Marketing, 30(1): 83-95.
Market-oriented foreign trade, international trade and export performance of export firms in Mashhad, Iranian Business Management journal, Volume 2, Issue 6, pp.
National Export-Promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performance, Journal of International Marketing, 19(2): 1-29.
The effect of export market orientation and competitive advantage on export performance, Journal of Business Management, Volume 5, Issue 4, Pages 78-61.