چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت یادگیری الکترونیکی در واحد آموزش های مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان از دیدگاه دانشجویان این واحد می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان واحد آموزش های مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 93-94 به تعداد 108 نفر می باشد. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران، معادل 84 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. برای اندازهگیری دادهها، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین روایی، از نظر اساتید و کارشناسان حوزه مورد مطالعه، و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ (0.921) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت یادگیری الکترونیکی از لحاظ ابعاد ویژگی های فردی یادگیرنده و زیرساخت و فناوری مطلوب، از لحاظ پشتیبانی وضعیت نسبتاً مطلوب و از لحاظ محتوای آموزشی و سنجش و ارزیابی از وضعیت نامطلوبی برخوردار می باشد. همچنین بررسی شکاف میان میزان عملکرد و اهمیت هر یک از ابعاد و مؤلفه های یادگیری الکترونیکی، مشخص نمود که تمامی آنها دارای شکاف منفی است.
خلاصه ماشینی:
تجزيه و تحليل داده ها ١-بررسي وضعيت عملکرد دوره يادگيري الکترونيکي واحد آموزش مجازي سؤال اول : به منظور پاسخ به سؤال اول پژوهش که « وضعيت يادگيري الکترونيکـي واحـد آموزش هـاي مجـازي دانشـگاه سيسـتان و بلوچسـتان از لحـاظ بعـد ويژگـي هـاي فـردي يادگيرنده ، چگونه است ؟» از آزمون T تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٤ آمده است .
سؤال دوم : به منظور پاسخ به سؤال دوم پژوهش که « وضعيت يادگيري الکترونيکـي واحـد آموزش هاي مجازي دانشگاه سيستان و بلوچستان از لحاظ بعـد محتـواي آموزشـي، چگونـه است ؟» از آزمون T تک نمونه اي استفاده شده است کـه در جـدول ٥ بـه آن پرداختـه مـي شود.
سؤال سوم : به منظور پاسخ به سؤال سوم پژوهش که « وضعيت يادگيري الکترونيکي واحد آموزش هاي مجازي دانشگاه سيستان و بلوچستان از لحاظ بعد زيرساخت و فناوري، چگونه است ؟» از آزمون T تک نمونه اي استفاده شده است که در جدول ٦ به آن پرداخته مي شود.
Designing a Framework for Effective Factors on Virtual Students’ Tendency to the Electronic Learning and its Assessment, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 59-80.
(2013) Developing an Evaluation Model for E-Learning in Higher- Education: A Case Study of Payame Noor University.
The Evaluation of Virtual Education in E-learning Centers in Universities of Tehran from Student’s Point of View, Information and Communication Technology in Educational Sciences, Summer 2012; 2(4).