چکیده:
پژوهش حاضر با رویکرد راهبردی به نظام نگهداشت نیروی انسانی در حوزه آموزش عالی استان خراسان جنوبی پرداخته است. این مطالعه از لحاظ شیوه گردآوری دادهها به شیوه توصیفی – پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری از بین جامعه آماری کارکنان در حوزه آموزش عالی استان خراسان جنوبی بود، که از بین آنها تعداد 143 نفر با استفاده از نمونهگیری قضاوتی انتخاب شد. روشهای آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیری برای آزمون فرضیهها بکار گرفته شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، رابطه معنادار قوی بین رویکرد راهبردی و نظام نگهداشت نیروی انسانی وجود دارد (78/ 0=r). در ادامه، جهت مشخص کردن اینکه چه مقدار از واریانس نمرههای نظام نگهداشت توسط رویکرد راهبردی تبیین میشود، آزمون رگرسیون اجرا شد. نتایج نشان داد که مولفههای هماهنگی راهبردی و مزیت راهبردی و هم افزایی راهبردی به ترتیب به میزان 28، 25 و 24 درصد از نمرات نظام نگهداشت را به طور جداگانه تبیین کردند. در حالی که انعطاف پذیری راهبردی قادر به تبیین نظام نگهداشت نبود. در نتیجه، تمرکز بیشتر در همراستا کردن نظام نگهداشت با سایر استراتژیهای سازمانی و همچنین با سایر خرده نظامهای مدیریت منابع انسانی؛ توجه و تاکید بیشتر به مزیت رقابتی نیروی انسانی به منظور رقابت و برتری در سیستم آموزش عالی؛ و در نهایت، هماهنگی اقدامات منابع انسانی جهت تقویت یکدیگر و ایجاد اثر بخشی کلی در سیستم آموزش عالی توسط این پژوهش پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
در نتيجه ، تمرکز بيشتر در همراستا کردن نظام نگهداشت با ساير استراتژي - هاي سازماني و همچنين با ساير خرده نظام هاي مديريت منابع انساني؛ توجه و تاکيد بيشتر به مزيت رقابتي نيروي انساني به منظور رقابت و برتري در سيستم آموزش عالي؛ و در نهايت ، هماهنگي اقدامات منابع انساني جهت تقويت يکديگر و ايجاد اثر بخشي کلي در سيستم آموزش عالي توسط اين پژوهش پيشنهاد ميشود.
(50: 1392 به همين منظور، هدف از انجام اين پژوهش اين است که ضمن بررسي سطح رويکرد راهبردي منابع انساني، تأثير اين رويکرد و مولفه هايش بر نظام نگهداشت نيروي انساني متخصص را مورد بررسي قرار دهد.
1-Human resource 2-Strategic approach 3-Maintenance of expert force مباني نظري و پيشينه پژوهش نظام نگهداري منابع انساني در متون منابع انساني، حفظ ونگهداشت در دو مفهوم مطرح است : جلوگيري از ترک 1 خدمت و حفظ افراد و تأمين سلامت جسمي و رواني آنها (شهرابي، ١٣٨٨).
همچنين ، شمس احمر و همکاران ، (١٣٨٩: ١٦٦) گزارش کردند که در تبيين رابطه بين رويکرد راهبردي در نظام نگهداري منابع انساني و تعهد سازماني کارکنان ، نقش ميانجيگري احساس عدالت سازماني، بسيار کليدي و تعيين کننده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: چارچوب مفهومي پژوهش فرضيه هاي پژوهش در چارچوب مدل پيشنهادي اين پژوهش ، فرضيه هاي ذيل استخراج شده است : فرضيه اصلي رويکرد راهبردي بر نظام نگهداشت نيروي انساني متخصص تأثيرمي گذارد.
بررسي رابطه بين رويکرد راهبردي نظام نگهداشت منابع انساني و تعهد سازماني کارکنان در سازمان هاي عمومي .