چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل فردی، سازمانی و فرهنگی موثر بر پذیرش فنآوری اطلاعات در میان دبیران در قالب یک الگوی علی بود. پژوهش حاضر، در زمره الگویابی علی قرار میگیرد که شامل تحلیل مسیر و مدلیابی معادلات ساختاری میشوند. جامعه آماری در این پژوهش، دبیران دوره متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه، با حجم 260 نفر بودند. 150 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از خرده مقیاسهای تصمیم به استفاده، انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیلکننده، فردگرایی/ جمعگرایی، فاصله قدرت و ابهامگریزی، و مردانگی/ زنانگی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از الگویابی معادلات ساختاری بر اساس روش حداقل مجذورات جزیی (PLS) و آزمون تی تک متغیره برای بررسی وضعیت مولفههای فرهنگی و سازمانی استفاده شد. یافتهها نشان داد که انتظار عملکرد و تلاش، و نفوذ اجتماعی اثر مثبت و معنیدار بر تصمیم به استفاده از فنآوری اطلاعات دارند. شرایط تسهیلکننده و مردانگی/ زنانگی نیز اثر مثبت و معنیداری بر استفاده داشت. همچنین، اثر ابهامگریزی و فاصله قدرت نیز بر این متغیر منفی و معنیدار بود. اما اثر فردگرایی/ جمعگرایی بر این متغیر معنیدار نبود. در نهایت، مدل آزمون شده 27 درصد از تغییرات تصمیم به استفاده از رایانه و 19 درصد تغییرات استفاده را پیشبینی کرد.
The current study aimed to looking for the impact of individual, organizational and cultural variables in the adoption of information technology among teachers in the form of causal modeling. This study is placed among the causal modeling, which contains the path analysis and structural equation modeling. The statistical population of the study was one district high school teachers in the city of Urmia with the 260 persons. Based on Krejcie and Morgan table 150 persons of them were selected by cluster sampling method. Therefore they responded the questionnaire which consists of these subscales: decide to use, expected performance, effort expectancy, social influence and facilitating conditions, individualism/ collectivism, uncertainty avoidance and power distance, and masculinity/ femininity. To analyze the data, structural equation modeling based on partial least squares (PLS) and one sample t test was used to check the status of cultural and organizational components. Findings showed performance and effort expectancy, and social influence had positive and significant effect on the decision to use information technology. Facilitating conditions and masculinity/ femininity had positive effect on use behavior. Also the effects of uncertainty avoidance and power distance were negative and significant. But the effect of individualism/ collectivism on these variables was not significant. Finally the tested model predicted 27% of variance in intention to computer use and 19% of use behavior.
خلاصه ماشینی:
سؤال سوم پژوهش: آیا شرایط تسهیلکننده اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار استفاده دارد؟ با توجه به جدول 7، ضریب تأثیر شرایط تسهیلگر بر استفاده 18/0 میباشد.
بنابراین، این فرضیه تأیید میشود و میتوان گفت نفوذ اجتماعی اثر مستقیم و مثبتی بر تصمیم به استفاده دارد.
سؤال هشتم پژوهش: آیا جمعگرایی/ فردگرایی اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار استفاده دارد؟ با توجه به جدول 7، ضریب تأثیر جمعگرایی/ فردگرایی بر استفاده 11/0 میباشد.
یافتههای مربوط به سؤال دوم پژوهش نشان داد که تصمیم به استفاده اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار استفاده دارد که با نتایج دیگر تحقیقات (Wang & Shih, 2009, Jung & Lee, 2013) همسو میباشد.
یافتههای مربوط به سؤال سوم پژوهش نشان داد که شرایط تسهیلکننده اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار استفاده دارد.
یافتههای مربوط به سؤال چهارم پژوهش نشان داد که انتظار عملکرد، اثر مستقیم و مثبتی بر تصمیم به استفاده دارد که با نتایج دیگر تحقیقات(Wang & Shih 2009, Teo & Noyes, 2012, Jung & Lee, 2013) همسو میباشد.
یافتههای مربوط به سؤال پنجم پژوهش نشان داد که انتظار تلاش اثر مستقیم و مثبتی بر تصمیم به استفاده دارد که با نتایج دیگر تحقیقات (Wang & Shih, 2009, Teo & Noyes, 2012) همسو میباشد.
یافتههای مربوط به سؤال ششم پژوهش نشان داد که نفوذ اجتماعی اثر مستقیم و مثبتی بر تصمیم به استفاده دارد که با نتایج دیگر تحقیقات(Teo & Noyes, 2012, Wang & Shih, 2009, Jung & Lee, 2013) همسو میباشد.
The influence of national culture on the acceptance and use of information technologies: An empirical study.