چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر نمایش عروسکی بر مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی شهرستان مراغه انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه پیشدبستانیهای شهرستان مراغه بود. نمونه آماری تحقیق حاضر دو پیشدبستانی از بین پیشدبستانیهای شهرستان مراغه بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بصورت تصادفی جایگزین شد. برنامه نمایش عروسکی طی 8 جلسه توسط مربی کارشناس نمایش، برای گروه آزمایش هفتهای یک جلسه یکساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. دادههای با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد نمایش عروسکی بر میزان مهارتهای اجتماعی (شامل همکاری، قاطعیت، خویشتنداری و مهارت رفتاری) کودکان پیشدبستانی تاثیر دارد (05/0>P). همچنین بر اساس نتایج نمایش عروسکی بر خلاقیت (بسط، نوآوری، ابتکار و سیالی) کودکان پیشدبستانی شهرستان مراغه تاثیر دارد(05/0 > P).
This study was aimed to determine the effectiveness of puppet show on
preschools' social skills and creativity in Maragheh city. The research method of
the current study was quasi-experimental with pretest-posttest and control group.
The statistical population of this study included all preschoolers of Maragheh. The
statistical sample of the current study included two preschools of Maragheh which
were randomly chosen and assigned as the experimental and control groups. Puppet
show was performed for eight one-hour sessions by a show expert instructor for the
experimental group per a week. The instruments included Gresham and Elliott's
social skills grading scale and Torrance creativity test. The data were analyzed
using multivariate analysis of covariance. The results indicated that puppet show
was effective on preschoolers, social skill levels (including cooperation
assertiveness, self-control and behavioral skills) (p<0/05). Moreover, according to
the results, puppet show was effective on the preschoolers, creativity (development,
innovation, initiative and fluency) in Maragheh (p<.05).
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد نمایش عروسکی بر میزان مهارت های اجتماعی (شامل همکاری ، قاطعیت ، خویشتن داری و مهارت رفتاری ) کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد (٠٠٥>P).
با توجه به آنچه گفته شد پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال می باشد کـه آیـا نمایش عروسکی در افزایش مهارت های اجتماعی و خلاقیت کودکان پیش دبستانی شهرستان مراغه مؤثر است ؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی ١ (نیمه تجربی ) با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
به عبارت دیگر نمایش عروسکی بر میزان مهارت های اجتماعی (شامل همکاری ، قاطعیت ، خویشتن داری و مهارت رفتاری )کودکان پیش دبستانی شهرستان مراغه تأثیر دارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت نمایش عروسکی بر میزان مهارت های اجتماعی (شامل همکاری ، قاطعیت ، خویشتن داری و مهارت رفتاری ) کودکان پیش دبستانی شهرستان مراغه تأثیر دارد.
به عبارت دیگر تفاوت بین نمرات دو گروه بیان کننده این مطلب است که نمایش عروسکی بر خلاقیت (بسط ، نوآوری ، ابتکار و سیالی ) کودکان پیش دبستانی شهرستان مراغه تأثیر دارد.
با توجه به این یافته بدست آمده می توان گفت نمایش عروسکی باعث یـادگیری ، اجتمـاعی شـدن ، حضور و شرکت کودکان در گروه های بزرگ تر، مسئولیت پذیری ، تقسیم کار، همکاری و تعاون می شـود و الگویی مناسب برای تقلید در زندگی اجتماعی آنان است .
The effect of creative presentation on the social evolution of pre-school children, Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists, 8 (32), 405-414 [In Persian].