چکیده:
با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی میباشد. این پژوهش با استفاده از تکنیک فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی را مشخص نموده است. جامعه آماری پژوهش را، کلیه تحقیقات انجام شده تا مورخ 20/4/1392 تشکیل میداد که براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، 16سند پژوهشی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. روش فراتحلیل استفاده شده در این تحقیق، رویکرد ترکیب هانتر و اشمیت بود که تفسیر نتایج آن مبتنی برمدل کوهنی انتخاب شده است. نتیجه تحقیق نیز نشان داد، رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی معنادار بود، چرا که میزان اندازه اثر رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی معادل 432/0 به دست آمد که براساس تفسیر کوهنی بالاتر از حد متوسط میباشد. در نتیجه، هوش هیجانی بالاتر ارتباط معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد.
Given the importance of emotional intelligence in academic achievement, the
purpose of this study is a meta-analysis of the studies which were conducted on the
relationship between emotional intelligence and academic achievement. Through
meta-analysis method, this study integrates the results of various studies and then
determines the effect size of the relationship between emotional intelligence and
academic achievement. The population composed of all the research done up to
1392/4/20. Through the non-probabilistic targeted sampling method, 16 research
documents were selected as the research samples. The research tool for the study
was meta-analysis checklist. Meta-analysis method used in this study was bead on
the Hunter and Schmidtʼs approach to model-based interpretation of the Cohen
model. The results showed a significant relationship between emotional
intelligence and academic achievement since the effect size of the relationship
between emotional intelligence and academic achievement, (432.0), was above
average, interpreted according to Cohen. It can be concluded that higher emotional
intelligence has a significant correlation with academic achievement.
خلاصه ماشینی:
A Meta-Analysis of the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in Persian Speakers Databases Seyyed Mohammad Seyyed Kalan Sadegh Maleki Avarsin Hosien Najafi Date of receipt: 2016.
همچنین در گزارش 1- KierStead 2- Mayer, Salovey Caruso 3- Hein 4- Mikolajczak, Petrides, Coumans Luminet 5- Bar – On 6- Parker 7- Brackett 8- Majeski 9- Parker 10- Summerfeldt 11- Marquez 12- Adeyemo 13- MacCann 14- Qualter پیتون و همکاران ١(٢٠٠٨) آمده است پژوهش های انجام یافته در خصوص تأثیر هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی نشان می دهد که یادگیری عاطفی و اجتماعی ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بهبود می بخشد.
علاوه بر آن محققان ایرانی نیز به اهمیت و نقش هوش هیجانی در پیشرفت و موفقیت تحصیلی اذعان نموده اند که بطور مثال می توان بر تحقیقات امینی ، تمنایی فر و سجادی راد (١٣٨٨)، پیشقدم و قنسولی (١٣٨٧)، بشارت ، شالچی و شمسی پور (١٣٨٥)، نوبریان و نوروزی (١٣٩٠)، چینی پرداز، غفوریان - بروجردنیا، پاسالار، شیروی خوزانی و کشاورز (١٣٩٠)، طالب زاده و نوروزی (١٣٩٠)، نورعلی و عابدین (١٣٨٩)، حنیفی و جویباری (١٣٨٩)، لعلی فاز و عسگری (١٣٨٧)، تمنایی فر و همکاران (١٣٨٩)، خلیلی آذر (١٣٨٦)، فرمهینی فراهانی ، عبدالملکی و رشیدی (١٣٨٧)، لطفی عظیمی (١٣٨٥)، نیکوگفتار (١٣٨٨)، اکبری و آقایوسفی (١٣٨٩)، شیخ الاسلامی و احمدی (١٣٩٠)، نورعلی و عابدین (١٣٩٠) و شریفی ، گنجی ، هاشمیان و نجفی زند (١٣٩٠) اشاره کرد که همگی بر رابطه ی معنادار هوش هیجانی با متغیر پیشرفت تحصیلی اتفاق نظر دارند.