چکیده:
یکی از بهترین استراتژیها برای به دست آوردن مزیت رقابتی و کاهش نرخ شکست در توسعه محصول جدید، توسعه مشترک محصول است. سازمانهای دانشبنیان به دلیل ماهیت مبتنی بر نوآوری و دانش، نیازمند دریافت ایده و دانش جدید برای تولید محصولات و خدماتی مطابق با بازار هستند، بنابراین این شرکتها بر نوآوری باز تکیه میکنند و شبکه همکاری با شرکای خارجی را برای دستیابی به فناوری و دانش جدید تشکیل میدهند. از این رو برای اینکه دانش داخلی و خارجی بتواند در فرایند توسعه محصول قابل استفاده شود، نیاز است تا شرکتها قابلیت یکپارچگی دانش را در خود تقویت نمایند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر قابلیت یکپارچگی دانش بر توسعه مشترک محصول با میانجیگری نوآوری باز است. دادهها با استفاده از پرسشنامه از 70 مجموعه دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان جمعآوری شده است. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. نتایج نشان داد، قابلیت یکپارچگی دانش بهطور غیر مستقیم و از راه نوآوری باز تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه مشترک محصول دارد اما بهطور مستقیم تاثیری ندارد. همچنین قابلیت یکپارچگی دانش اثر مثبت و معناداری بر نوآوری باز دارد و نیز نوآوری باز اثر مثبت و معناداری بر توسعه مشترک محصول دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی پژوهش های انجام شده داخل کشور نشان میدهد پژوهشی به 49 تأثیر قابلیت یکپارچگی دانش بر توسعه مشترک با میانجیگری نوآوری باز نپرداخته است .
٤- مدل مفهومی پژوهش به منظور ارائه مدل مفهومی پژوهش با بررسی انجام شده بر مبانی نظری و مدل های ارائه شده مختلف نشان داده شد که الگویی کامل در حوزه توسعه مشترک محصول با توجه به متغیرهای نوآوری باز و قابلیت یکپارچگی دانش ارائه نشده است .
ضمن اینکه در تمامی جداول و تحلیل ها برای نشان دادن متغیرها از حروف اختصار به صورت توسعه مشترک محصول (Co-dev)، نوآوری باز (OI)، 57 کسب فناوری خارجی (ETA)، بهرهبرداری از فناوری خارجی (ETE)، قابلیت یکپارچگی دانش (KIC)، قابلیت فرایند مدیریت دانش (KMC)، قابلیت فناوری اطلاعات (ITC) و فرهنگ یادگیری (LC) استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) 59 از آن جایی که فرضیه اول و دوم مورد تأیید قرار گرفتند، میتوان گفت که نوآوری باز رابطه میان قابلیت یکپارچگی دانش با توسعه مشترک محصول را میانجیگری میکند، همچنین آزمون سوبل برای نقش میانجی گری نوآوری باز مقدار ٣/١٤ را نشان داد که بالاتر از ١/٩٦ است ، بنابراین فرضیه چهارم مورد پذیرش قرار میگیرد.
M. (2015) "The Effect of knowledge integration, knowledge innovation on new product performance: An empirical study in Saudi Arabia firms", International Journal of Business and Management, 10(11): 177-184.
(2011) "The Impacts of Industrial Cluster's Network and Knowledge Integration Capability on Firms' Innovation Performance", In Management and Service Science (MASS), International Conference on, pp.