چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایران انجام شده است . با توجـه بـه مبـانی نظـری موجـود و انجـام مطالعات کتابخانه ای، ٢١ ویژگی فرهنگی جامعه ایران که میتواند به منزله مانع فراروی نظام اداری قلمداد شود، شناسایی شد. در مطالعه حاضر، روش دلفی به منزله ابزار اصلی گردآوری داده ها استفاده شده است . به منظور تحلیل داده ها، از روش فـازی و بـرای خوشـه بنـدی ویژگیهای فرهنگی از روش خوشه بندی فازی k-means بهره گرفته شده است . در الگوریتم k-means برای ٣ حالت خوشه بندی فازی انجام و براساس آن خوشه بندی فازی با سه خوشه به منزله خوشه بهینه معرفی شده است . میانگین فازی نشان میدهد که ویژگـیهـای فرهنگی شامل : اقتدارگرایی و سلسله مراتبـی، کـم اعتمـادی نسـبت بـه یکـدیگر، پـارتیبـازی و خویشـاوندگرایی، ضـعف در حاکمیـت شایسته سالار و فرهنگ عمومی غیرعقلایی دارای بیشترین میانگین و در همین خصوص ، مانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایران اند.
خلاصه ماشینی:
بسیاری از صاحب نظران عرصۀ مدیریت دولتی و توسـعه ( & ١٩٧٢ ,Arora &Riggs ;٢٠٠١ ,Heady ١٩٢٠ ,Gaus) و (الوانی، ١٣٨٨) تأکید دارند که نظام اداری هر کشوری میبایست با توجه به جنبه های بارز فرهنگی همان جامعه مطالعه و تحلیل شود، زیرا نظام اداری هر کشوری در محتوای فرهنگی همان جامعه توسعه مییابد (٤٣ :٢٠٠٦ ,Markku).
به تازگی توجه زیادی به اثر بنیادی عوامل فرهنگـی در ادارٔە امور توسعه معطوف شده است و زمانی یک تئوری اداری میتواند واقعیت هـای موجـود را توصـیف ، اقدامات اداری را هدایت و اهداف اداری قانونی و مشروع را تبیین کند که الزاما از ارزش های فرهنگی که هدایت کنندٔە مراودات اجتماعی اسـت و بـر روابـط درون سـازمانی و بـرون سـازمانی تسـلط دارد، سرچشمه گرفته باشد (هدی، ٢٠٠١).
نتـایج پژوهشی با عنوان تدوین مبانی و مفروضات اساسی فرهنگ کشور کـه از سـوی شـورای عـالی انقلاب فرهنگی (١٣٨٥) صورت گرفت ، بیانگر آن است که جامعۀ ایران به برنامه ریزی بیتوجـه است و نگرش به فعالیت های انسانی به طور غالب به صورت جهت گیری انجام عمل است و در عین حال منافع شخصی نیز بر همه چیز مقدم شمرده میشود (محسـنی، ١٣٨٥).
برای انتخاب نمونۀ آماری و انجام مصاحبه های عمیق ، هم از افرادی با تحصیلات دانشگاهی (اعضای هیئـت علمـی رشـتۀ مـدیریت دولتـی در دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس ، علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران ) و هم از افرادی با تجربۀ مدیریتی و سابقۀ حضور در سازمان هـای دولتـی، همچنـین نماینـدگان مجلس شورای اسلامی بهره برده شده و معیار انتخاب جامعۀ آماری، آشنایی افراد بـا مباحـث و موضوعات نظام اداری بوده است که به روش ارجاع زنجیره ای انتخـاب شـده انـد.