چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هنر بر حافظه بصری افراد است. با توجه به این اصل که ارتقای کیفیت سازمان ادراکی افراد به ارتقای کیفیت حافظه ایشان میانجامد، هرگونه بحث در مورد کیفیت حافظه و بهبود و ارتقای آن منوط به بحث و مداقة بیشتر در مورد ادراک و سازمانبندی اطلاعات در ذهن افراد است. در این پژوهش سعی شده است در محیطی آزمایشگاهی سنجشی انجام گیرد که نتایج آن پاسخ به دو سوال این پژوهش باشد. اول اینکه «آموزش هنر چه تاثیری بر سازمان ادراکی افراد دارد؟»؛ دوم اینکه «آموزش هنر چه تاثیری بر حافظه بصری افراد دارد؟». این آزمون «آزمون کپی و باز پدیدآوری اشکال هندسی پیچیده آندره ری» نامیده میشود. شصت آزمودنی شامل سی نفر هنرجوی هنرهای تجسمی و سی نفر از میان افراد غیرهنری در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسه نمرات تفاوت معنیداری را در معیارهای سازمان ادراکی و حافظه بصری نشان میدهد. بر اساس این نتایج معیارهای متفاوت سازمان ادراکی افراد شامل کیفیت و غنای ترسیم، سبک ترسیم و همچنین طول مدت ترسیم در گروه غیرهنری نمرات کمتری را نسبت به گروه هنری نشان میدهند. از طرفی مقایسه نتایج مربوط به باز پدیدآوری اشکال نشان میدهد غنا و صحت باز پدیدآوری اشکال و یا به عبارتی معیار اندازهگیری حافظه بصری افراد هنری بهمراتب از گروه غیرهنری بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
حتی مطالعه نظریه مارک جانسون در زمینه چگونگی رشد ادراک چهره ها در نوزادان ٢ (المان ، ١٩٩٦؛ اتکینسون ، ١٣٩٣) میتواند کمک شایانی به جست وجو و کشف ارتباط بین این تمرینات و تشکیل مدارهای رشد یابنده در گذرگاه بازشناسی بینایی قشر مخ کند که منجر به دریافت درون داده ای بیش تری از اشکال و احجام و تشکیل حسگرهای بینایی آشنا با این نوع خاص محرکها میشود؛ بنابراین ، با این تعبیرات دور از انتظار نخواهد بود که پس از مدتی از شروع به کار هنرجویان با انجام تمرینات حرفه ای خاص ، تشکیل الگوهای تخصص یافته در مغز برای پردازش پیشرفته تر اشکال و احجام منجر به بهبود و پیشرفت سازمان بندی ادراکی آنان شود.
برای اثبات این فرضیه و پاسخگویی به این دو سؤال اصلی که آموزش هنر چه تأثیری بر سازمان ادراکی افراد دارد؟ و همچنین آموزش هنر چه تأثیری بر حافظه بصری افراد دارد؟ در این پژوهش سعی شده است در محیطی آزمایشگاهی سنجشی انجام گیرد که «آزمون کپی و باز پدیدآوری اشکال پیچیده آندره ری ٢» نامیده میشود.
2. Rey- Osterrieth Complex Figure Fest برای حذف تأثیرات این متغیر سعی شده است هنرجویانی برای مطالعه انتخاب شوند که حداقل به مدت چهار سال مستمر تحت تعلیم بوده اند و تبحر کافی و لازم را در حوزه مربوط به خود کسب کرده اند، چراکه پایین بودن نمرات بخش های متعدد آزمون اعم از غنای کپی در بخش سازمان ادراکی ممکن است حمل بر عدم دریافت آموزش کافی و عدم کسب مهارت لازم در شاخه هنری موردنظر از سوی هنرجویان شود.
Journal of Psychology off Aesthetics, Creativity and the Arts, 4(1), 18-30.