چکیده:
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل روابط علی پیشایندها و پسایندهای جهتگیریهای هدفی انجام شد. 300 دانشجو (150 پسر و 150 دختر) به پرسشنامه هدف پیشرفت (AGQ-R) (الیوت و مورایاما، 2008)، مقیاس ارزیابی استرس (SAM-R) (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASEQ) (زاژاکووا، لینچ و اسپنشادی، 2005)، نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (AEQ-R) (عبدالله پور، 1394) و ادراک از تاکیدات هدف پیشرفت والدین (PPGE) (فریدل، کارتینا، ترنر و میدگلی، 2007) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از تاکیدات هدفی تسلطی والد با اهداف تسلطی فراگیران و رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از تاکیدات هدفی عملکردی والد با اهداف عملکردی فراگیران مثبت و معنادار بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه جهتگیری هدفی تسلطمحور با ارزیابی شناختی انطباقی مثبت و معنادار و با ارزیابی شناختی غیرانطباقی منفی و معنادار و رابطه بین هدف عملکردی با ارزیابی شناختی غیرانطباقی مثبت و معنادار و با ارزیابی شناختی انطباقی منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که رابطه بین ارزیابی شناختی انطباقی با هیجانهای پیشرفت مثبت، مثبت و معنادار و با هیجانهای پیشرفت منفی، منفی و معنادار و رابطه بین ارزیابی شناختی غیرانطباقی با هیجانهای پیشرفت منفی، مثبت و معنادار و با هیجانهای پیشرفت مثبت، منفی و معنادار بود. درنهایت، از یکسوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیینکننده باورهای خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از تاکیدات هدفی والدین در پیشبینی جهتگیریهای هدفی فراگیران و از دیگر سوی، از نقش تبیینی جهتگیریهای هدفی فراگیران در پیشبینی ارزیابیهای شناختی و هیجانهای پیشرفت آنها حمایت میکند.
خلاصه ماشینی:
"در مطالعه عبدالله پور، درتاج و احدی (١٣٩٣) ـ که با هدف تحلیل مشخصه های روان سنجی نسخه جامع پرسشنامه هیجان های پیشرفت در بین گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد ـ، نتایج تحلیل عاملی تأییدی همسو با مطالعه پکران ، گویتز، فرنزل ، بارچفیلد و پری (٢٠١١) با تأکید بر ساختار عاملی مرتبه بالاتر نسخه فارسی پرسشنامه هیجانات پیشرفت شامل ٢٤ مقیاس برای اندازه گیری لذت ، امید، غرور، تسکین ، خشم ، اضطراب ، شرم ، نامیدی و خستگی در موقعیت های تحصیلی مختلف کلاس درس ، یادگیری و امتحان به طور تجربی از روایی درونی AEQ حمایت کرد.
شاخص های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای اصلی تحقیق (٣٠٠=n) عامل کلی زیرمقیاس ها میانگین انحراف استاندارد کجی کشیدگی )به تصویر صفحه مراجعه شود) تأکیدات تأکید هدفی تسلط محور والد ٢١/١٤ ٥/٣٦ ٠/٦٤- ٠/٠٢ هدفی والدین تأکید هدفی عملکردی والد ١٨/٧٣ ٤/٧٢ ٠/٧٧- ٠/٠٨ )به تصویر صفحه مراجعه شود) خستگی ١٦/١٢ ٤/٣٠ ٠/٦٢ ٠/٨٧ نتایج جدول ٢ نشان میدهد که رابطه بین اول باورهای خودکارآمدی تحصیلی (اطمینان به توانایی خود برای انجام تکالیف درسی) با ابعاد چندگانه جهت گیریهای هدف پیشرفت تسلط محور گرایشی، تسلط محور اجتنابی، عملکردی گرایش محور و عملکردی اجتناب محور مثبت و معنادار است ."