چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای سبکهای مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی انجام شد. با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای، 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابیهای خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شوفلی، 2007) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگیزا (کالزبیک، ریجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود و مولفههای فرسودگی تحصیلی نقش واسطهای معنادار دارد اما مقابله اجتنابی نقش واسطهای معنادار ندارد. نتایج نشان داد مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود با خستگی هیجانی و بیعلاقگی تحصیلی نقش واسطهای منفی معنادار و با ناکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای مثبت معنادار دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان دریافت رگههای شخصیت بهعنوان عامل فردی، تفاوتهای افراد در سبکهای مقابله و فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند و درنتیجه آموزش سبک مقابلهای مناسب به دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آنها را کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای، ٢٣٣ نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم ٩٥-٩٤ انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابیهای خود (جاج ، ارز، بونو و تورسن ، ٢٠٠٣)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شوفلی، ٢٠٠٧) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگیزا (کالزبیک ، ریجکان ، هنگوون و دکر، ٢٠٠٢) پاسخ دادند.
در این پژوهش برای تعیین نقش واسطه ای سبک های مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابی خود و فرسودگی تحصیلی یک مدل مفهومی در شکل ١ ارائه شد.
Rafnsson, Sarmi, Windle, Mears & Endler ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی یک مدل مفهومی تدوین و روابط بین متغیرها در قالب یک مدل احتمالی ارزیابی شد.
برای پاسخ به این پرسش پژوهش مبنی بر اینکه آیا سبک های مقابله ای در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی نقش واسطه ای دارند؟ از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد.
ضرایب استاندارد کل ، مستقیم و غیرمستقیم در مدل )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل مسیر نشان داد سبک های مقابله ای در ارتباط هسته ارزشیابیهای خود با خستگی هیجانی نقش واسطه ای دارد.
همان طور که پیش بینی میشد یافته های این پژوهش نیز نشان داد که هسته ارزشیابیهای خود با ناکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت معنادار و با خستگی هیجانی تحصیلی و بیعلاقگی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارد.
این نتایج همسو با پژوهش هایی است که رابطه بین هسته ارزشیابیهای خود و مقابله را تأیید کردند (تویتس ، ٢٠١٣؛ جاج و دیگران ، ٢٠٠٩؛ جکس و بلیس ، ١٩٩٩ نقل از هوپ ، ٢٠١٠؛ گانستر و شبروئک ، ١٩٩٥؛ نعمت طاوسی، ١٣٩٢ الف )."