چکیده:
در آزمون های سراسری مانند آزمون کارشناسی ارشد که سنجش داوطلبان توسط یک معیار واحد
صورت میگیرد، به دلایل مختلفی از جمله متفاوت بودن آموزش مقطع کارشناسی از جنبههای مختلفی
مانند استاد، شیوه ارزشگذاری، امکانات آموزشی و بسیاری از عوامل دیگر و در نتیجه عدم یکسانی
معدل کارشناسی داوطلبان و همچنین یکسان نبودن انگیزههای ادامه تحصیل دانشجویان پسر و دختر که
باعث میشود سطح متفاوت تحصیلی در میان دختران و پسران ایجاد گردد و به نوعی می تواند در
نتیجه نمره در آزمون کارشناسی ارشد افراد اثرگذار باشد. این موضوع در گروه های مختلف آموزشی
نیز متفاوت از یکدیگر خواهد بود، در این پژوهش بررسی فوق به صورت موردی برای گروه علوم
انسانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نتایج بیان میکند که هر دو عامل متفاوت بودن عوامل
آموزشی در مقطع کارشناسی که باعث عدم یکسانی معدل کارشناسی داوطلبان و همچنین سطح
آموزش متفاوت تحصیلی در میان دختران و پسران، در نتیجه نمره در آزمون کارشناسی ارشد افراد
اثرگذار بوده است. نتایج بر اساس روشهای چند متغیره گسسته برای جداول پیشایندی سه طرفه انجام
گرفته است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل آماری عوامل مؤثر بر نمره آزمون کارشناسی ارشد با استفاده از مدل لگ خطی فرزاد اسکندری *١ چکیده در آزمون های سراسری مانند آزمون کارشناسی ارشد که سنجش داوطلبـان توسـط یـک معیـار واحـد صورت می گیرد، به دلایل مختلفی از جمله متفاوت بودن آموزش مقطع کارشناسی از جنبه های مختلفی مانند استاد، شیوه ارزش گذاری ، امکانات آموزشی و بسیاری از عوامل دیگر و در نتیجـه عـدم یکسـانی معدل کارشناسی داوطلبان و همچنین یکسان نبودن انگیزه های ادامه تحصیل دانشجویان پسر و دختر که باعث می شود سطح متفاوت تحصیلی در میان دختران و پسران ایجاد گـردد و بـه نـوعی مـی توانـد در نتیجه نمره در آزمون کارشناسی ارشد افراد اثرگذار باشد.
روش تحقیق مـورد اسـتفاده در این تحقیـق ، روش پیمایشـی بـوده اسـت و بـرای انتخـاب جامعـه نمونـه ، ترکیبـی از روش های نمونه گیری خوشه ای ، سهمی و تصادفی بکـار رفتـه اسـت بـر اسـاس نتـایج حاصله ، پاسخ دهندگان بیشترین اولویت و اهمیت را به ترتیب به : ویژگی های شخصیتی دبیران ،مهارت های حرفه ای دبیران ، دادن بازخورد به دبیران ، توجه به عوامل محیطـی و فیزیکی و رفتار سازمانی دبیران داده اند و به طور کلی در نظر داشتن ایـن ابعـاد را امـری لازم و موثر در افزایش کیفیت و کارآیی دبیران دانسته اند، بنابراین یک طـرح ارزشـیابی جامع و مناسب ، طرحی است که کلیه این ابعاد را در برداشته باشد.
در این رابطه می خواهیم بیان کنیم که نمی توان فقط به اثر جنسیت و معدل کارشناسـی بـر نمره کارشناسی ارشد استناد نمود و نیاز اسـت بـه عـواملی کـه در سـال هـای مختلـف تحصیل مانند شیوه آموزش و مانند آن است .