چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خطمشیهای احراز شده در برنامههای سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خطمشیها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامهها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خطمشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی با توجه به تجربیات پیشین برای فرایند تحقق اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری برنامه ششم توسعه میباشد.روش این پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری» است. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با10 نفر از متخصصان و متولیان و برنامهریزان فعال در زمینه آموزش عالی و ساختار دولتی تصمیمگیرنده در باب خطمشیهای آموزش عالی و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با اتخاذ «روش تحلیل تفسیری اشتراوس و کوربین» و انجام فرایند کدگذاری باز و محوری صورت گرفته و در نتایج تحقیق بر این نکات تاکید میشود که "کیفیت مداری در آموزش عالی "به عنوان مقوله محوری اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری بر مبنای شرایط علی " مدیریت راهبردی آموزش عالی" در جامعه محقق میشوند. " توسعه متوازن دروندادها و بروندادهای نظام علم و فناوری " شامل پیامدهای تلاش برای اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری با در نظر گرفتن "زیرساختهای مالی و انسانی" (به عنوان زمینه الگو) طراحی و تبیین شده و منجر به تحقق پیامدها یا "تحقق خط مشی های علم و فناوری" میشوند.
خلاصه ماشینی:
مطالعه و بررسی تأثیر اجرای خط مشیهای آموزش عالی کشور با توجه به ارزیابی برنامه های سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بر عملکرد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 1 عبدالرضا بزرگ نژاد* ٢ فتاح شریف زاده** چکیده هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خط مشیهای احراز شده در برنامه های سوم تا پنجم توسـعه در زمینـه آمـوزش عـالی بـا تاکیـد بـر تـأثیر ایـن خـط مشـیهـا بـر عملکـرد وزارت علوم،تحقیقـات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه ها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یـک از خط مشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی با توجه به تجربیات پیشین برای فرایند تحقق اجرای خط مشی برنامه های توسعه علم و فناوری برنامه ششم توسعه میباشد.
تجزیه و تحلیل دادهها با اتخاذ «روش تحلیل تفسیری اشتراوس و کوربین » و انجام فراینـد کدگذاری باز و محوری صورت گرفته و در نتایج تحقیق بر این نکات تاکید میشـود کـه "کیفیـت مداری در آموزش عالی "به عنوان مقوله محوری اجرای خط مشی برنامه های توسعه علم و فناوری بر مبنای شرایط علی " مدیریت راهبردی آموزش عالی" در جامعه محقـق مـی شـوند.
آنچـه در ایـن تحقیق به دنبال آن بودیم بررسی جایگاه بخش آموزش عـالی در برنامـه هـای سـوم تـا پـنجم توسـعه و جایگـاه و مسئولیت وزارت و عملکرد برنامه های یادشده در این بخش بود و در نهایت طراحی الگوی تحقق اجرای خط مشی برنامه های توسعه علم و فناوری در قالب ارائه معیارها و زیر معیارهای فرایند تصمیم گیری و منطـق ارزیـابی و نیـز تبیین نوع روابط میان معیارها و زیر معیارها، که در این پژوهش حاصل انجام تحقیق کیفی براساس روش داده بنیاد می باشد.