چکیده:
هدف این پژوهش، آزمون روابط ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان با نقش میانجی توانمندسازی آنان در دبیرستانهای شهر یاسوج بود. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود شرکتکنندگان 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نقش گروههای آموزشی، کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر توانمندسازی اثر ساختاری دارد. نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر کیفیت عملکرد اثر ساختاری دارد. نقش گروههای آموزشی به طور غیرمستقیم با میانجی توانمندسازی بر کیفیت عملکرد تأثیر دارد. نتیجه میگیریم نقش گروههای آموزشی میتواند به طور مستقیم توانمندسازی و کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین نقش گروههای آموزشی به طور غیر مستقیم و با واسطه توانمندسازی میتواند کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
Oliva & Pawlas ١ معلمان، فرایند تدریس و یادگیری و ارتقاء کیفیت عملکرد آنان است (چانـگ و لیـو ، ٢٠٠٨).
لذا با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی پیشینه پژوهش و اهمیت نقش گروههای آموزشی در بهبـود کیفیـت عملکـرد آموزشـی معلمـان جهـت دست یابی به مطلوبیت های آموزشی و سازمانی در ایـن پـژوهش مـدل فرضـی زیـر از روابط ساختاری بین نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان در نظـر گرفتـه شد.
مدل مفهومی نقش گروههای آموزشی بر کیفیت عملکرد معلمان با نقش میانجی توانمندسازی آنان روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی اسـت .
٥٤) یافته ها برای تعیین میانگین متغیرهای نقش گروه های آموزشی، توانمندسازی و کیفیت عملکرد از آمار توصیفی میانگین ، انحراف استاندارد و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش استفاده شد (جدول ١).
نخستین یافته ی این پژوهش حاکی از آن است که نقش گروههـای آموزشـی بـه طـور مستقیم بر کیفیت عملکرد معلمان اثر ساختاری دارد.
یافته ی دیگر این پژوهش حاکی از آن است که نقش گروههای آموزشی بـه طـور غیـر مستقیم با میانجیگری توانمندسازی معلمان بر کیفیت عملکرد آنان تأثیر دارد.
English Language Teachers’ Perceptions of Educational Supervision in Relation to Their Professional Development: A case study of Northern Cyprus.
Empowerment Base Health and Safety Training & Development, Alexandria: 5(7), 54.