چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانش آموز (45 دانش آموز با ناتوانی یادگیری و 45 دانش آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم خلق منفی (NMR) کاتانزار و میرنز و تعادل عاطفی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که دانش آموزان ناتوان در یادگیری مشکلات و کاستی هایی در زمینه ی رفتاری و هیجانی دارند. نقص های رفتاری و هیجانی، معمولا با مشکلاتی در رشد تحصیلی و قابلیت های فردی همراه هستند، لذا شناخت ویژگی های رفتاری و هیجانی مبتلایان به ناتوانی های یادگیری از جمله گام های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آمـوزان دارای نـاتوانی یـادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد.
دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری که به طور مداوم و مکرر شکست تحصیلی را تجربه می کنند نسبت بـه مشکلات رفتاری و هیجانی آسیب پذیرتر هستند (گنجی، زاهدبابلان و معینی کیا، ١٣٩١).
این در حالی است که طبق شواهد پژوهشی، دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری میزان بالایی از ابعـاد مختلـف خلق منفی از جمله ، افسردگی(ماگ و رید٢٠، ٢٠٠٦؛ هلث و راس ٢١، ٢٠٠٠)، عمل تکانشی (لوفی و پریش - پلاس ٢٢ ، ٢٠٠٥)، اضطراب، مشـکلات خلقـی (واینـر و اسـچنیدر، ٢٠٠٢؛ سـیدیریدیس ، ٢٠٠٧) و بـی حوصـلگی (موحدی، علیزاده گورادل و محمودعلیلو، ١٣٩٢) بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی دارند.
از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد بسیاری از دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری، خودپنداره و عـزت نفـس ضعیفی دارند (واگن ، ٢٠٠١؛ به نقل از بیات مختاری و اخوان تفتی، ١٣٨٧)، این در حالی است که هیجانات و ابراز آنها می تواند تأثیر به سزایی در خودپندارة فرد داشته باشد (رضـاپور میرصـالح ، ریحـانی کیـوی، خبـاز و ابـوترابی کاشانی، ١٣٨٩).
نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری روی میانگین تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری متغیر وابسته P F MS DF SS (به تصویر صفحه مراجعه شود.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش مقایسه ی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود.
Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215.
Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215.