چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی استان سیستا نوبلوچستان بود. روش پژوهش حاضر روش توصیفی و جامعه مورد پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های استان سیستا ن وبلوچستان از یازده شهرستان و بخش های مربوطه به تعداد 36624 نفر بودند. نمونه مورد مطالعه 374 دختر و 378 پسر بود. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران با میزان خطای 5 درصد بدست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب امتحان ساراسون استفاده گردید. یافته ها نشان م یدهد که 1/ 41 درصد از دانش آموزان دبیرستانی مشکوک به اضطراب امتحان می باشند. شیوع اضطراب امتحان در دختران بیشتر) 5/ 46 ( از پسران ) 7/ 35 ( بود. همچنین میانگین های نمرات اضطراب امتحان در دو گروه دختر و پسر در سطح یک درصد تفاوت معناداری داشت و میانگین نمره اضطراب امتحان دختران بیشتر از پسران بود. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون برای پیش بینی عملکرد تحصیلی نشان داد که اضطراب امتحان پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است.
خلاصه ماشینی:
در چندین پژوهش میزان شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان ١٠ تا ٣٠ درصد گزارش شــده است (مهرابی زاده هنرمند، ابوالقاســمی ، نجاریان و شکرکن ، ١٣٧٩).
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرستانی استان سیستان و بلوچستان بود.
روش جامعه ، نمونه آماری و روش های نمونه گیری جامعه پژوهش حاضر عبارت اســت از کلیه دانش آموزان دبیرســتانی اســتان سیســتان و بلوچســتان (دختر و پسر) در سال تحصیلی ٩٠ – ٩١، این تعداد براساس گزارش اداره آمار و فناوری اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ٨٠٧٣٦ نفر بود.
یافته ها در این پژوهش به تعیین میزان شــیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرســتانی استان سیستان و.
)نتایج جدول ٥ نشــان می دهد که بین دانش آموزان دختر و دانش آموزان پسر از نظر نمره اضطــراب تفاوت معناداری وجود دارد(٠/٠٠٤ p=: ٢/٨٨٧ t=)، بر این اســاس میانگین نمره اضطراب امتحان دانش آموزان دختر (٩٨٤٠/M١٧=) بیشــتر از میانگین دانش آموزان پســر (١٦/٨٥٤٦ M=) می باشد.
Bonaccio, Reeve, Winford منابع Aboulghasemi, A.
Effectiveness of cognitive/relaxation therapy and study-skills training in reducing self-reported anxiety and improving the academic performance of testanxious students.
Examining the relationship between test anxiety and academic performance in secondary school students in Zahedan in the academic year 2005-2006.
The impact of training skills of coping with emotions on test anxiety and academic performance of female high school students.
(2004) Study of test anxiety and academic achievement with regard to gender and feld of study among high school students.