چکیده:
مدارس و معلمان نقشی فرهنگی در رشد و توسعه علمی دانشآموزان و کسب پیشرفتهای آموزشی آنها بر عهده
دارند. از آن جمله میتوان به انگیزش آشاره کرد که به صورت تمایل ذاتی و درونی برای رفتار و یادگیری است و توسط
محیط پیرامون تشویق و حمایت میشود و یا بالعکس بر اثر بی توجهی, تضعیف میگردد در پی آن عملکرد یا علاقه
به ادامه یا ترک تحصیل رخ میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای انگیزش خود تعیین گری و
عملکرد تحصیلی در رابطه ارتباط معلم - دانشآموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل است. روش پژوهش حاضر از نوع
همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم راهنمایی و اول دبیرستان مناطق شهری
شهرستان شهرکرد بود که در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۹۳مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش ۴۰۰ نفر بودند که
به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی
مقیاس سنجش عملکرد تحصیلی مورد انتظار(۸» پرسشنامه(071)» مقیاس ترک تحصیل الرند و همکاران(۱۹۹۷) و
پرسش نامه خود گزارشی از ترک تحصیل. یافتههای پژوهش نشان داد که انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی
میتواند در رابطه بین ارتباط معلم - دانشآموز و تصمیم به ادامه و ترک تحصیل نقش واسطهای داشته باشد(۰۱/۰<8).
نتایج نشان داد که با بهبود روابط معلم دانشآموز ضمن افزایش انگیزش و بهبود عملکرد دانشآموز میتوان تصمیم به
ترک تحصیل را در دانشآموزان کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
ارتباط معلم - دانش آموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل : نقش واسطه ای : نقش واسطه ای انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی شکوفه متقی * سیده منور یزدی ** شکوه السادات بنیجمالی *** زهرا درویزه **** چکیده مدارس و معلمان نقشــی فرهنگی در رشــد و توسعه علمی دانش آموزان و کسب پیشــرفت های آموزشی آن ها بر عهده دارند.
از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی در رابطه ارتباط معلم – دانش آموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل است .
یافته های پژوهش نشان داد که انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی میتواند در رابطه بین ارتباط معلم – دانش آموز و تصمیم به ادامه و ترک تحصیل نقش واسطه ای داشته باشد(P>٠١٠).
از این رو هدف پژوهش حاضر بررســی رابطه ارتباط معلم – دانش آموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل با نقش واسطه ای انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی میباشد.
پس از تحلیل یافته ها با اســتفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مشاهده شد که انگیزش خود تعیین گری و عملکرد تحصیلی میتواند دارای نقش واســطه ای در رابطه بین ارتباط معلم – دانش آموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل باشد.
The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes, Review of Educational Research.
Dropout in high school students-modeling a case study in the Vhembe District, Limpopo Province, South Africa,Journal of Education and Vocational Research, 5(2); 65-72.
Education Sciences & Psychology,17(2).