چکیده:
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و به
کیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویان
در افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصا در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند نقش
محوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکشافی و تاییدی مقیاس درگیری تحصیلی انجام شد.
روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس میباشند
برای تعیین حجم نمونه» از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. دادهها از
یق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافی» به کشف سه خردهمقیاس منجر
شد و تحلیل عاملی قرار گرفتن مولفههای مذکور را در زیر سازههای درگیری تحصیلی تایید کرد. درمجموع,
مقیلس اصلاحشده درگیری تحصیلی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی
باورهای درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
ساختار عاملی مقیاس درگیری تحصیلی فریدریکس (شناختی ، رفتاری و انگیزشی )١ سعید طالبی *٢ حسین زارع **٣ احمد رستگار***٤ امین حسن پور****٥ چکیده درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سال های اخیر توسط پژوهشگران مختلف به کاربرده شده و به کیفیت درگیری دانشجویان در فعالیت های هدفمند آموزشی اشاره می کند سنجش میزان درگیـری دانشـجویان در افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصادر مورد دانشجویانی که درخطر مـردود شـدن قـرار دارنـد، نقـش محوری دارد.
Newman, Wehlage & Lamborn به عقیده لیننبرینک و پینتریچ ١(٢٠٠٣) درگیری تحصـیلی دارای سـه مؤلفـه شـناختی ، 2 رفتاری ٣ و انگیزشی ٤می باشد.
Student engagement in/with school درنهایت فریدریکس و همکاران (٢٠٠٤) درگیری تحصیلی را به مؤلفه انگیزشی (واکـنش مثبت و منفی به معلمان و همکلاسی ها، کادر آموزشی و مدرسه )، رفتـاری (مشـارکت در مدرسه )، شناختی تقسیم بندی می کنند آنان همچنین معتقدند که هر نوع درگیـری حیطـه گسترده ای دارد و سطوح هرکدام بسته به یادگیرنده و محتوای یادگیری فـرق مـی کنـد.
Finn & Voelkl نظیر جیمرسون و همکاران ، ٢٠٠٣؛ فریدریکس و همکاران ، ٢٠٠٤؛ کلم و کونل ، ٢٠٠٤، درگیری شناختی را به درگیری رفتاری و انگیزشی اضافه کردنـد.
برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان از مقیـاس درگیـری تحصـیلی فریـدریکس (٢٠٠٤)استفاده شده است این مقیاس شامل ٣خرده مقیاس شناختی ، رفتاری و انگیزشی است .
در این پژوهش برای شناسایی عوامل مرتبط با درگیری تحصیلی از روش تحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس ، سه عامل اساسـی که در جدول ٢گزارش شده است ، استخراج شد.