چکیده:
فناوری هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری ما اهمیت فزایندهای پیداکرده و زبانآموزان
بیشازپیش از فناوری استفاده میکنند. بااینحال در برنامههای تربیت مدرسی زبان» آموزش با استفاده
از فناوری ارتباطات و اطلاعات اغلب نادیده گرفته میشود و وقتی سخن از استفاده از فناوری روز
دنیا به میان میآید بیشتر مدرسان نسبت به دانش آموزان خود مهارت و دانش کمتری در این زمینهدارند.
مقاله پیش روی با توضیحاتی روشن راجع به مفهوم «یادگیری زبان با کمک رایانه»» نقش فناوری
در آموزش زبان» بررسی نگرشها به فناوری» پیادهسازی فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلاس درس
و مهارتها و تجهیزات برای شروع درصدد ایجاد پلی بر این شکاف برآمده است.
خلاصه ماشینی:
مقاله پیش روی با ارائۀ توضیحاتی روشن راجع به مفهوم «یادگیری زبان با کمک رایانه »، نقش فنـاوری در آموزش زبان، بررسی نگرشها به فناوری، پیادهسازی فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلاس درس و مهارتها و تجهیزات برای شروع درصدد ایجاد پلی بر این شکاف برآمده است .
در این دوره معلم همچنان به عنوان ناظر و راهنما تلقی شده و کماکان نگرش به استفاده از رایانـه در آموزش زبان به صورت ترس یا تحسین اغراقآمیز میباشد و یادگیری بـا کمـک رایانـه به عنوان بخشی منسجم از برنامۀ درسی و سرفصل در نظر گرفته نمیشود و ماننـد دورة اول، فناوری بر سرفصل و نیازهـای زبـانآمـوزان مقـدم بـوده و کـل کـلاس درس بـر یادگیری با کمک رایانه متمرکز است .
درعین حـال کـه شکی در مفید بودن استفاده از فناوری در آموزش، خصوصـا در آمـوزش زبـان، وجـود ندارد، یادگیری با کمک رایانه به طور اعم شامل کلیۀ کاربردهای ارتباط از طریق رایانـه ١ در فراگیری زبان میشود که طیف وسیعی از فناوریهای مختلف ماننـد پخـش گرهـای MP٣، MP٤، MP٥، گوشی های تلفن همراه، کتابها و منابع الکترونیکی، بـلاگهـا، ویکیها و غیره را در برمی گیـرد؛ بنـابراین ، در هنگـام تصـمیم گیـری بـرای اسـتفاده از فناوری در کلاس درس باید بافت آموزشی خاص، نوع معلم ، نوع شاگردان و امکانـات و منابع موجود را در نظر گرفت ؛ یعنی نمیتوان یک نسخۀ واحد بـرای کلیـۀ مشـتریان فناوری که ممکن است در بافتی، فناوری هراس ٢ و در بافتی دیگر فناوری خواه ٣ باشـند پیچید بلکه باید شرایط و همۀ جوانب را سنجیده و سپس نسـبت بـه کـاربرد آن اقـدام نمود.
*چنانچه زبانآموزان تجربه یا مهارت اندکی از فناوری اطلاعـات (آیتـی)٥ داشـته باشند چه باید کرد؟ در ابتدا میباید از مهارتهای مربوط به «فناوری اطلاعات» و سطح تجربیات زبـان - آموزان مطلع شد که این کار را میتوان برای مثال از طریق پرسشنامه انجام داد و سـپس با استفاده از سادهترین فناوریها در کلاس درس، کار را شروع کرد.