چکیده:
هدف مطالعة حاضر بررسی مشکلات دانشجویان کارشناسیارشد جامعهشناسی در انتخاب
موضوع پایاننامه بوده است. بدین منظورء روش نظریة مبنایی انتخاب شد. در نتیجه» با توجه
به هدف پژوهش و ماهیت روش نظریة مبنایی» هیچ نظریهای به تحقیق حاضر فیکس! نشده
است. در این رابطه با ۲۷ نفر از دانشجویان کارشناسیارشد جامعهشناسی ( گرایشهای
پژوهش علوم اجتماعی» جامعهشناسی و مطالعات جوانان ) از دانشگاههای تهران, الزهراء علامه
طباطبایی و تربیت مدرس مصاحبههایی صورت گرفت. نتایج نشاندهندة مشکلات
علمی, مشکلات ساختاری و ایدهآلگرایی در انتخاب موضوع پایاننامه بوده است. علاوه بر
این موارد» مشکلاتی نیز مشخص شدند که شامل مشکلات شخصی و بیانگیزه شدن
دانشجویان در فرایند انتخاب موضوع میشوند.
خلاصه ماشینی:
در این رابطه با ٢٧ نفر از دانشـجویان کارشناسـی ارشـد جامعـه شناسـی ( گـرایش هـای پژوهش علوم اجتماعی ، جامعه شناسی و مطالعات جوانان ) از دانشگاه های تهران ، الزهرا، علامه طباطبایی و تربیت مدرس مصاحبه هایی صورت گرفت .
در نتیجه ، پرداختن به مشکلات دانشجویان کارشناسی ارشـد جامعـه شناسـی در انتخاب موضوع پایان نامه (براساس مطالعه ای کیفی ) یکی از زوایای جدید در ارتبـاط با این موضوع است که می تواند به کامل تر شدن نتایج تحقیقـات پیشـین یـاری رسـاند.
Koenigsknecht, Malaney and Karras بنابراین ،،سؤال اصلی تحقیق عبارت است از: دانشجویان کارشناسی ارشد جامعه شناسـی در انتخاب موضوع پایان نامه با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟ روش تحقیق حاضر یک مطالعۀ کیفی و مبتنی بر روش نظریۀ مبنایی ١ است .
« در انتخاب موضوع پایان نامه ام در یک وسواسی قرار گرفته بودم که مثلا امروز به یک موضوعی علاقه مند می شدم ، فردا به موضوع دیگه ای برمی خوردم و احساس می کردم که علاقه ام به اون موضوع بیشتره و جای کار بیشتری داره » ( نیما- دانشگاه تهران )» مشکلات ساختاری : مشکلات ساختاری به عنوان یکی از مقوله های اصلی در پـژوهش حاضر مشخص شده است .
به علاوه با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ایده آل گرایی در ارتباط با موضوع یکی از مشکلاتی است کـه دانشـجویان کارشناسـی ارشـد جامعـه شناسـی در انتخـاب موضـوع پایان نامه با آن مواجه بوده اند.