چکیده:
هدف اصلی مقاله، طراحی نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای بـوده است. جامعه آماری استادان، کارشناسان، مدیران و مربیان مرکز تربیت مربی کـرج بودنـد کـه بـا روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های لازم از اسناد مکتوب، پرسشنامه محقق سـاخته و گـروه متمرکز جمع آوری شد. پرسشنامه با استفاده از ادبیات و تجربیات سازمان های آموزشـی طراحـی شـد . برای روایی پرسشنامه ها از روش های روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شده اسـت . بـرای بـرآورد ضریب پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. بـرای اعتباربخشـی و تحلیـل داده هـا از روش های ترکیبی کیفی و کمی و روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاکی از این است که نقش ها و مسئولیت های شغلی مربیان شامل: مهارت های عرضـ ه مطالـب درسـی در کـلاس و کارگـاه ، مهارت های مدیریتی و سازماندهی محیط یادگیری، مهارت های ارزشـیابی یـادگیری ، دانـش محتـوایی ، مهارت های طراحی یا برنامه ریزی تدریس، توانایی ایجاد انگیـزه در فراگیـران و مهـارت هـای ارتبـاطی میشود. شاخصهای ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان نیز اعتباریابی شدند. منابع چندگانـه ارزشـیابی مورد تایید واقع شد که این منابع عبارت اند از : نظرخواهی از فراگیران، خود ارزشیابی مربی، ارزشـیابی توسط مدیر، ارزشیابی توسط ناظر آموزشی، بررسی آثار علمی و ارزشـیابی میـزان یـادگیری فراگیـران . برای ارزشیابی عملکرد آموزشی ابزارهای: پرسشنامه ارزشیابی فراگیران از کیفیت آموزشـی، پرسشـنامه ارزشیابی مدیر از عملکرد آموزشی مربیان، برگه مشاهده از کلاس و کارگاه و پرسشنامه خود ارزشیابی مربی طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان ، سازمان فنی و حرفـه ای ، مرکـز تربیـت مربـی کرج ، ارزشیابی مربی واژگان کلیدی : *عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تاریخ دریافت : ٩٠/٣/١٤ تاریخ پذیرش : ٩١/٥/٥ مقدمه ارزشیابی به عنوان یکی از کارکردهای مدیریت نقش مهمـی در برنامـه ریـزی و فراینـد آموزش داشته و یکی از مؤثرترین شیوه ها برای بهبود کیفیت برنامه های آموزشـی بـوده است و این امکان را فراهم می آورد تا نقاط قوت و ضعف برنامه ها مشخص شده و بـا تقویت جنبه های مثبت و رفع نارسایی ها در تحول و اصلاح عملکرد آموزشی گـام هـای مناسبی برداشته شود.
Teacher Multiple Evaluation Instruments طراحی نظام ارزشیابی مستلزم یک الگوی خاص یا الگوی استاندارد مشخص بـرای عملکرد است .
روش های ارزشیابی عملکرد مربیان یا منابع چندگانه ارزشیابی بـه ترتیـب بیشـترین فراوانی عبارت اند از: نظرخواهی از فراگیران ، خود ارزشیابی مربـی ، ارزشـیابی از سـوی مدیر، ارزشیابی از سوی ناظر آموزشی ، بررسی آثار علمی و ارزشـیابی میـزان یـادگیری فراگیران .
اگرچه برای ارزشیابی مربیان بیشتر بـه روش های نظرخواهی از فراگیران و مشاهده کلاس درس در مؤسسات آموزشی استفاده شـده است ، ولی باید سایر ذی نفعان از جمله : همکاران و سایر مربیان ، ارباب رجوع ، مـدیران مؤسسات آموزشی ، مدیران کارگـاه هـا و خـود مربیـان فرصـت داده شـود تـا در مـورد عملکرد مربیان قضاوت کنند.
The Massachusetts career & technical education curriculum resource center (MCTECRC).